Censorformandskabets årsberetning fra 2022
Censorer: Kommende lærere har brug for mere undervisning i tysk og fransk
De lærerstuderende har stor viden om teori og didaktik. Men særligt i tysk er der stadig en gruppe, der ikke er gode nok til sproget. Timerne på læreruddannelsen er bare ikke til det, konstaterer censorkorpset
11/11 2022: Overskriften er blevet ændret efter en kommentar til artiklen.
De
kommende tysk- og fransklærere har et højt fagligt niveau. Det konkluderer de
censorer, der har haft lærerstuderende til eksamen i årets censorrapport.
I tysk har censorerne fremhævet, at ”teori, metode og praksis kombineres ved
prøverne på overbevisende måde”.
En censor skriver blandt andet:
”Det er tydeligt, at undervisningen bygger på virkeligheden
ude i skolen og ikke en fagdidaktisk abstraktion”.
Der er dog stadig stor forskel på de lærerstuderendes evner
til at tale og skrive på tysk.
”Det er mit indtryk, at underviserne på læreruddannelser
udnytter alle muligheder for at kommunikere og dermed øve tysk med de studerende
under studiet. Men studiets omfang levner ikke tid til opbygning af en sikker
kompetence i fremmedsprog i sig selv”, bemærker en censor i rapporten.
Derfor bør der stadig være fokus på "hvordan studiet indrettes, så det også løfter og støtter de studerende, der har ekstra
brug for at arbejde med deres sproglige kompetencer”.
Et andet problem, som censorerne fremhæver, er, at der er for
lidt tid til prøven i tysk.
En censor skriver blandt andet, at det på mange måder en god
prøve, men ”jeg finder det fortsat problematisk at skulle vurdere så mange
delelementer på så kort tid og med så ringe angivelse af, hvad de enkelte
delelementer vægter”.
Der stilles høje krav i fransk
De censorer, der har haft lærerstuderende til eksamen i fransk, har også bemærket,
”at der stilles høje krav til de studerende, og at deres præstationer afspejler
en professionsrettet undervisning på et højt niveau”.
Men censorerne ser også et behov ”for en styrkelse af de
mundtlige og skriftlige sprogfærdigheder i undervisningen, herunder tid til feedback
og vejledning samt et større fokus på udviklingen af sprogfærdighederne”.
I år er 25 studerende blevet eksamineret i
undervisningsfaget fransk på læreruddannelsen og fire studerende har valgt at inddrage fransk
i deres bacheloropgave.
I censorrapporten står der, at der fortsat er en lille
stigning i søgningen i faget, blandt andet på grund af muligheden for at få en
sproglærerprofil.
”Der er dog tale om en mindre stigning i søgningen, og det
vil være ønskeligt at faget udbydes på mere end to professionshøjskoler”, står
der.
Lige nu er der kun fransk på Københavns Professionshøjskole
og Via University College i Aarhus. Som en del af aftalen om den nye
læreruddannelse står der, at det i fremtiden skal være muligt at læse til tysk-
og fransklærer flere steder i landet.