Mattias Tesfaye har gentagne gange understreget sin kærlighed til murerfaget og håndens arbejde.

Lærerne har fået en minister med kloge hænder

Mattias Tesfaye (S) er ny børne- og undervisningsminister. Han har måske mere end nogen anden folketingspolitikere haft fokus på praksisfaglighed og vigtigheden af håndværk og har stillet et utal af spørgsmål om emnet til skiftende ministre.

Publiceret Senest opdateret

"Danmark bliver dummere og fattigere uden godt håndværk og en stærk faglighed. Derfor bør samfundet respektere og udvikle den viden, der ligger gemt i de kloge hænders praktiske arbejde".

Sådan begynder bagsideteksten på bogen 'Kloge Hænder, et forsvar for håndværk og faglighed'.

I den beskriver Mattias Tesfaye årsagen til sin store kærlighed til håndværket og særligt murerfaget, og hvorfor han mener, at det er en gigantisk fejl, at håndværkets faglighed har mistet prestige i et mere teoretisk funderet verdenssyn.

Mattias Tesfaye fik selv sit svendebrev som murer på Aarhus Tekniske Skole i 2001 og har skiftet frem og tilbage mellem arbejdet som murersvend og som politiker og aldrig lagt skjul på, at det ene er mindst ligeså spændende og værdifuldt som det andet.

Hver gang han har skiftet skrivebordet ud med stilladset, er han blevet spurgt, om han ikke var bange for at komme til at mangle udfordringer.

"Det har forfulgt mig. Det må jo være utroligt spændende at sidde bag hæve-sænkebordet, hvor det farligste redskab er en papirclips, i modsætning til at stå på et stillads i 20 meters højde og bygge et hus", sagde han i 2016 på folkeskolen.dk.

"Men det er tilgangen - også blandt mine håndværkervenner. For de spørger aldrig, om jeg ikke er bange for at komme til at mangle udfordringer på Christianborg".

Mattias Tesfaye undrede sig allerede den gang over, at kun syv procent af forældrene ønskede, at deres børn kommer til at arbejde med hænderne, mens 80 procent ønskede, at børnene bliver papirdyr.

Og direkte henvendt til håndværk og designlærerne sagde han:

"Vi har fået et skævt billede af, hvad kundskab er. Men det I arbejder med, er at lære børn at kunne. Det synes jeg er utroligt vigtigt og afgørende. Der er rigeligt med fag, der lærer børn at vide, og en konstant tendens til at lægge vægten i folkeskolen på viden".

"Så jeg håber, at I ikke ligger under for presset for, at viden er det vigtigste", lød den klare melding dengang fra landets nu nye undervisningsminister.

Er startet i fagbevægelsen

Mattias Tesfaye er søn af Tesfaye Mamo og social- og sundhedsassistent Jytte Svensson og vokset op i Aarhus.

Han blev engageret i politik allerede, da han gik i folkeskolen under skraldemandskonflikten i midten af 1990'erne, og han har allerede en lang politisk karriere bag sig.

Først i Murernes fagforening, SiD og 3F, siden i Danmarks Kommunistiske Parti Marxister-Leninister, Enhedslisten, SF og til sidst Socialdemokratiet, hvor han har nået at være både udlændinge- og integrationsminister fra 2019-2022 og derefter justitsminister.

Det ønsker H&D-lærerne sig af Tesfaye

Håndværk og designlærerne var i går hurtige ved tasterne, da folkeskolen.dk/håndværkogdesign umiddelbart efter udpegningen af Mattias Tesfaye, skrev ud i deres facebookgruppe og spurgte, hvad de ønsker sig af den nye minister.

Her er ønskerne i hovedpunkter:

- Et af de store problemer på skolerne er lokalerne, som stadig ikke er gearet til håndværk og design på mange skoler.

- Et andet problem er, at man kan blive sat til at undervise 25-28 børn alene. Det gør det nærmest umuligt at lære dem fx at strikke.

- Økonomien til materialer og udstyr er også en stor udfordring.

- Lærerne mangler efteruddannelse i faget

- Der er stor forskel på fagets indhold og niveau, fordi én lærer ikke kan være ekspert i alle materialer og metoder.

- Flere timer til faget er et stort ønske. To timer om ugen til et fag der skal dække det samme som to tidligere fag, er for lidt.

- Nogle ønsker, at han ser på, om man skulle gå tilbage til sløjd og håndarbejde, mens andre gerne stadig ser det som et fag, men måske med større fokus på håndværk end design.

- Og endelig er der ønsker til den nye uddannelsesminister Christina Egelund om at opkvalificere faget på læreruddannelsen både med flere timer og maskinsikkerhedskursus.

Lærerne håber på øget praksisfaglighed

Nu skal den 41-årige murer så være børne- og undervisningsminister, og mens han får lidt hårde ord med på vejen fra nogle lærere for sine beslutninger som integrationsminister, så bliver han hilst velkommen blandt håndværk og designlærerne.

Formand for den faglige forening Håndværk og Design Irene Egeskov Andersen lykønsker ham med posten og ser frem til at fortsætte arbejdet om især håndværk og design.

"Vi håber på en styrkelse og øget anerkendelse af de praktiske kompetencer", siger hun.

Og næstformand Wisti Pedersen tillægger:

"Vi hilser Mattias velkommen om bord og ser ham som rigtig godt bud på en børne- og undervisningsminister, som vil og kan øge praksisfaglighed i skolen og få den åbne skole helt ind i de praktiske ungdomsuddannelser. Et stort juleønske til den nye minister er en hjælpende hånd til at få genskabt efteruddannelsen i H&D-faget på alle planer, så fødekæden kan blive hel igen, som den var i de gamle håndværksfag! Glædelig jul og tillykke med opgaven".

Også på de Frie Fagskole glæder man sig over valget.

Ikke mindst fordi Mattias Tesfaye har haft stort fokus på værdien af, at unge får øjnene op for håndværksuddannelserne.

”Her er han helt på bølgelængde med Frie Fagskoler. Derfor ser vi frem til at samarbejde med en minister, der understøttet af regeringsgrundlaget fremhæver vigtigheden i at styrke den praktiske faglighed med en bedre balance mellem bogligt og praktisk indhold”, siger formanden for Frie Fagskoler Jesper Bienkowski.

Håndværk og designlærerne glæder sig

Mange håndværk og designlærere kender Mattias Tesfayes bog Kloge Hænder og nævner den som grund til, at han er et godt valg.

"Jeg tænker, at han er den klart bedste undervisningsminister, vi kan få set ud fra de tre regeringspartier. Synes han har det helt rette fokus på de håndværksmæssige kvaliteter hvilket hans bog 'Kloge Hænder' også bevidner", siger lærer og blogger på folkeskolen.dk Rasmus Ricki Pedersen.

En anden blogger og håndværk og design-lærer Niels Lyngbo skrev med det samme et indlæg om den nye håndværksminister. Han siger blandt andet:

"Jeg var meget begejstret for ham, da jeg læste Kloge Hænder. Siden dalede begejstringen en del, men nu er det jo ikke udlændingeområdet, han skal beskæftige sig med. Jeg synes, det er forfriskende med en minister som ikke uddannelsesmæssigt er gået samme vej som mange af os andre".

Og folkeskolen.dk's faglige rådgiver for håndværk og design Katrine Diduch, som også med det samme har skrevet et indlæg, håber, at Mattias Tesfaye vil lade sig inspirere af de mange praktisk-musiske kompetencecentre rundt om i landet, som hun drømmer om kan blive obligatorisk at have i alle kommuner.

"Han er håndværker, og det håber jeg inderligt, at han husker på. For skolen har igennem mange været i en akademiseret udvikling, hvor der nu er brug for en praktisk vending af en slags".

"De praktiske fag skal efter min overbevisning fylde langt mere i flerfaglige forløb, end de gør i dag. For forskningen viser, at vi lærer og husker bedre, når kroppen er i spil", siger hun.

Flittigt spørgende politiker med hjerte for håndværket

Praksisfagligheden har hele vejen igennem stået Mattias Tesfayes hjerte nært, og det var også det, han nævnte, da han i går kom med en kort kommentar fra sin ministerbil på vej vej væk fra præsentationen af den nye regering på Amalienborg.

"Mere praktisk undervisning i skolen og flere til at vælge en faglig uddannelse. Så jeg må indrømme, jeg glæder mig som et lille barn", sagde han.

Mattias Tesfaye har gennem årene stillet et utal af spørgsmål til skiftende minister om tilstand for håndværk og design - både på læreruddannelsen og i folkeskolen.

Fx spurgte han daværende uddannelsesminister Søren Pind (V) om de lærerstuderendes mulighed for maskinkurser og sagde dengang:

"Vi snakker meget om at styrke den praktiske dannelse i skolen, men det halter altså stadig gevaldigt med at få prioriteret resurserne og truffet de nødvendige beslutninger".

Han har også spurgt til, om de lærerstuderende får undervisning nok i faget, om hvordan praksisfagligheden skal bedømmes i folkeskolen og så har han ved flere gange understreget, at håndværk også er dannelse.