
Private virksomheder er også på jagt efter præmiepenge
Når folkeskolen bliver tilført penge, kommer det ikke kun eleverne til gavn. Mange puljeskoler oplyser, at de har haft private virksomheder i røret med diverse tilbud om at hjælpe dem tættere på præmiepuljens millioncheck.
Det er langtfra kun Undervisningsministeriets læringskonsulenter, der har tilbudt præmiepuljeskolerne hjælp til at løfte deres svage elever i håbet om at nå de præmieudløsende krav. I en spørgeskemaundersøgelse foretaget af fagbladet Folkeskolen beretter en fjerdedel af skolerne, at de er blevet kontaktet af private virksomheder med løsninger til at komme milliongevinsten nærmere. Flere af skolerne fortæller, at de er blevet kontaktet af op mod ti forskellige aktører i løbet af projektets første år.
»Det er en fin mulighed for os. Vi skal jo hele tiden afveje vores resurser. Så når vi tilkøber noget, bliver det i stedet for noget andet. Så vi spørger lærerne, om de kan se ideen med det her værktøj, når prøveperioden er ved at være overstået«, fortæller hun.
FrontRead lover karakterløft
Administrerende direktør i FrontRead Kim Høgskilde fortæller, at man helt bevidst har kontaktet en stor del af præmiepuljeskolerne.
»Jeg ved ikke, hvor mange vi har kontaktet, men vi har kontaktet mange. Vi har indgået en del aftaler, men mange af skolerne har dårlig økonomi, så de siger, at de ikke kan investere, før de har fået nogle penge«, siger han.
Kim Høgskilde oplyser, at FrontRead har aftaler med 20 kommuner, der har tilkøbt adgang til læseappen til alle deres skoler. Og så fortæller han, hvad FrontRead kan tilbyde puljeskolerne, hvis præmiechance blandt andet er afhængig af elevernes prøvekarakterer i dansk.
Kunne man ikke have ansat en ekstra lærer for den pris, du betaler MatematikFessor?
»Jeg havde jo ikke nogen penge første år, så jeg ville skulle ansætte en på lykke og fromme. Det er ulempen ved det her. Det vanskeliggør en lang strategisk faglig udvikling for en skole. Det havde været meget nemmere, hvis jeg fik 500.000 kroner, som jeg kunne bruge på en lærer. Så ville jeg bare ansætte en«, siger han og peger på nogle af de fordele, han oplevede første år ved at hente privat hjælp udefra.
»Ulempen ved at bruge personale fra den almindelige drift er, at det er resurser, vi kan flytte rundt på, når der pludselig er problemer i forhold til nogle af de andre klasser. Når vi får nogen udefra, kender de kun den ene klasse, og det er kun det, der er deres opgave«, siger han.
Skole fortsætter ikke samarbejdet
Tre Hvidovre-skoler er med i præmiepuljeprojektet. Ifølge kommunens matematikkonsulent Peter Mogensen havde alle tre et samarbejde med MatematikFessor sidste år.
»Som konsulent kom jeg med nogle forslag til, hvad skolerne kunne gøre. Vi havde allerede kommunalt et samarbejde med MatematikFessor, og vi vidste, at de tilbød noget ekstra, som kunne supplere den almindelige undervisning med noget færdighedstræning, der styrker eleverne frem mod prøverne«, siger han og tilføjer, at alle tre skoler ikke har planer om at fortsætte samarbejdet med MatematikFessor i år.
En af de skoler er Avedøre Skole. Afdelingsleder Jakob Ottesen fortæller, at skolen har mere tiltro til skolens egen indsats.
»Vores konklusion var, at det var vores egne indsatser, der i højere grad var udslagsgivende, i forhold til hvad vi opnåede med MatematikFessor«, siger han.