Folkeskolens leder:

Utopi og virkelighed

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man læser om, hvordan integration af elever med særlige behov var tænkt for ikke så mange år siden, kan det minde lidt om at se »Ringenes Herre« og kigge på hobbitternes hjem, Herredet. Idealet var en normalklasse med ro og gode arbejdsvaner. Heri kunne man så integrere en, allerhøjst to elever med særlige behov, så de kunne fungere som en del af den »normale« klasse. Solen skinnede, og alle var glade. Smukt. Men ligesom Herredet har det aldrig eksisteret.

I dette blad ser vi blandt andet tilbage på, hvordan inklusion har været forstået tidligere - og hvordan vi er havnet, hvor vi er. I dag er idealet forandret. I stedet for en gruppe normale elever - og nogle særlige, der skal tilpasse sig - er udgangspunktet nu, at alle har særlige behov, og at alle skal kunne være med. Navnet er skiftet til inklusion.

Heldigvis er der også lærere, som har skrevet til os, at deres skole/kommune er et eksempel på, at inklusionen er lykkedes. Dem kommer vi også til at fortælle om. For selv om gode eksempler sjældent kan overføres direkte, så kan de inspirere og skabe håb og glæde. Det har vi brug for.

Powered by Labrador CMS