#inklusion
1   55

Tak, fordi I står frem

Flere end 150 personer har siden november fortalt deres historie om en hverdag, hvor børn og voksne kommer i klemme i den inkluderende folkeskole. Redaktionen på Folkeskolen vil gerne sige tak for hver og en.

Stå frem og fortæl din historie!

Artiklen fortsætter under banneret

Mere eller mindre sådan lød Folkeskolens opfordring i starten af november til alle i og omkring folkeskolen. Undersøgelser havde over en længere periode påvist en alvorlig udvikling ­- lærere og pædagoger rammes i stigende grad af vold og trusler, når de går på arbejde.

Det fik redaktionen til at spørge lærerne til årsagerne til den ulykkelige udvikling. Svaret fra ni ud af ti lærere var, at inklusionen har gjort det farligere at gå på arbejde. Derfor mente vi på Folkeskolen, at der i dén grad var brug for at få sat ord og ansigter på de mange skæbner, som gemmer sig bag de alt for høje tal.

Det blev starten på serien #inklusion, der nu har kørt i to måneder, og som fortsætter her i det nye år. Serien har fået sin helt egen mailindbakke, inklusion@folkeskolen.dk, og fra seriens artikler på folkeskolen.dk kan læserne også tilgå et link og sende redaktionen deres personlige fortælling. Få dage inde i det nye år har flere end 150 anvendt disse muligheder - og dertil har en lang række bidraget med oplevelser og holdninger i blog- og debatindlæg.

Et nyt år er skudt i gang, og Folkeskolen vil benytte lejligheden til at takke for de mange beretninger, som redaktionen har modtaget fra især lærere, forældre og pædagoger. Hver og en bliver læst af redaktionen, og hver og en er med til at gøre en forskel. Men vi har kun mulighed for at bringe en lille bid af de mange henvendelser her i bladet og på folkeskolen.dk.

Redaktionen håber, at endnu flere vil give deres stemme til kende i et år, der blandt andet byder på et folketingsvalg. Vi tager stadig imod tips til områder og løsningsforslag, som serien bør belyse.

 

Svært emne at tale højt om

Folkeskolen benytter almindeligvis ikke anonyme kilder. I denne artikelserie har redaktionen imidlertid i flere tilfælde valgt at give kilder mulighed til at optræde i en anonym form, da kilderne ellers ikke har ønsket at stå frem, og fordi der kan være personfølsomme oplysninger om elever, der skal beskyttes. Beslutningen bygger på en redaktionel vurdering af, at beretningerne i høj grad har offentlighedens interesse.

Følg med på #inklusion

Folkeskolen har samlet alle seriens artikler og indlæg fra læsere på emnesiden #inklusion. Du finder siden ved at indtaste #inklusion i søgefeltet på folkeskolen.dk. Her kan du også vælge at få de nyeste artikler og indlæg sendt på mail direkte til din indbakke.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.265 andre er allerede tilmeldt