Tak, fordi I står frem

Flere end 150 personer har siden november fortalt deres historie om en hverdag, hvor børn og voksne kommer i klemme i den inkluderende folkeskole. Redaktionen på Folkeskolen vil gerne sige tak for hver og en.

Publiceret

Svært emne at tale højt om

Folkeskolen benytter almindeligvis ikke anonyme kilder.I denne artikelserie har redaktionen imidlertid i flere tilfældevalgt at give kilder mulighed til at optræde i en anonym form, dakilderne ellers ikke har ønsket at stå frem, og fordi der kan værepersonfølsomme oplysninger om elever, der skal beskyttes.Beslutningen bygger på en redaktionel vurdering af, atberetningerne i høj grad har offentlighedens interesse.

Følg med på #inklusion

Folkeskolen har samlet alle seriens artikler og indlægfra læsere på emnesiden #inklusion. Du finder siden ved at indtaste#inklusion i søgefeltet på folkeskolen.dk. Her kan du også vælge atfå de nyeste artikler og indlæg sendt på mail direkte til dinindbakke.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Stå frem og fortæl din historie!

Mere eller mindre sådan lød Folkeskolens opfordring i starten af november til alle i og omkring folkeskolen. Undersøgelser havde over en længere periode påvist en alvorlig udvikling ­- lærere og pædagoger rammes i stigende grad af vold og trusler, når de går på arbejde.

Det fik redaktionen til at spørge lærerne til årsagerne til den ulykkelige udvikling. Svaret fra ni ud af ti lærere var, at inklusionen har gjort det farligere at gå på arbejde. Derfor mente vi på Folkeskolen, at der i dén grad var brug for at få sat ord og ansigter på de mange skæbner, som gemmer sig bag de alt for høje tal.

Leder: Utopi og virkelighed

Det blev starten på serien #inklusion, der nu har kørt i to måneder, og som fortsætter her i det nye år. Serien har fået sin helt egen mailindbakke, inklusion@folkeskolen.dk, og fra seriens artikler på folkeskolen.dk kan læserne også tilgå et link og sende redaktionen deres personlige fortælling. Få dage inde i det nye år har flere end 150 anvendt disse muligheder - og dertil har en lang række bidraget med oplevelser og holdninger i blog- og debatindlæg.

Et nyt år er skudt i gang, og Folkeskolen vil benytte lejligheden til at takke for de mange beretninger, som redaktionen har modtaget fra især lærere, forældre og pædagoger. Hver og en bliver læst af redaktionen, og hver og en er med til at gøre en forskel. Men vi har kun mulighed for at bringe en lille bid af de mange henvendelser her i bladet og på folkeskolen.dk.

Redaktionen håber, at endnu flere vil give deres stemme til kende i et år, der blandt andet byder på et folketingsvalg. Vi tager stadig imod tips til områder og løsningsforslag, som serien bør belyse.

Hvad kommer efter inklusionen?