Ny rapport: Send de lærerstuderende på universitet

Selvom både danske og finske lærerstuderende udviser en stærk motivation for deres studie, er der en række forhold ved den finske uddannelse, som den danske uddannelse bør lære af, konkluderer ny rapport.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor klarer de finske elever sig så godt i de internationale målinger?

Det gør de, fordi lærerne udklækkes på universitet, lyder svaret i en ny rapport fra Danmarks Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).

Rapporten sammenligner den finske og danske læreruddannelse ved blandt andet at kigge på uddannelsernes opbygning, hvordan uddannelserne reguleres og via interviews med studerende fra begge lande.

"Det er måske den allervigtigste fordel ved den finske læreruddannelse, fordi øveskolerne virkelig forener teori og praksis. Underviserne er folkeskolelærere, læreruddannere og pædagogiske forskere. Problemet med den danske læreruddannelse er, at mange undervisere ikke selv er lærer. De kan for eksempel have en uddannelse i filosofi, og de skal så lærer de studerende i at blive dygtige lærere i folkeskolen", lyder det fra lektoren.

Ifølge Frans Ørsted Andersen kan de finske studerende ved siden af deres fastlagte praktikforløb besøge øveskolerne, så meget de har lyst i løbet af studiet.

På Island og i Norge går de også på universitet

I Finland har lærerstuderende gået på universitetet siden slutningen af 1960'erne. På Island har de gjort det siden 2011, og til efteråret går studerende i Norge også på universitet for at uddanne sig til lærere.

Selvom de finske elever igennem en årrække har klaret sig bedre end de danske, har de finske elever langt færre undervisningstimer. 

Efter at skolereformen gav de danske elever betydeligt flere skoletimer, går de danske skoleelever nu næsten fire år mere i skole målt på antallet af skoletimer i løbet af et skoleliv. 

Frafaldsprocenten på den danske læreruddannelse har i gennemsnit ligget på 37 i perioden 2004-2014.

 

Læs mere

Powered by Labrador CMS