"En god evalueringskultur kræver noget andet end obligatoriske test, som primært har som funktion at give data opad i systemet", siger Jeppe Bundsgaard.

Ny undersøgelse: Nationale test måler både forkert og usikkert

Drop de nationale test. Så klar er opfordringen til politikerne fra to forskere, der i en ny undersøgelse påviser, at testene både måler forkert og har større usikkerhed end hidtil antaget. "Som at ville måle elevernes højde på fire meters afstand med et målebånd af elastik", siger en af de to eksperter.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nationale test måler både forkert og har en større usikkerhed end hidtil antaget. Det viser en ny undersøgelse foretaget af de to professorer Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner.

"Hvis en lærer får at vide, at en elev ligger på 50, kan eleven i realiteten ligge på alt mellem 16 og 84. Det er så stort et spænd, at testene i realiteten er helt meningsløse", siger Jeppe Bundsgaard, som tilføjer:

"Det vil sige, at det resultat, læreren får for sine elever, er både forkert og usikkert. Så man er selvfølgelig nødt til at stoppe testene nu".

Man kan aflyse de nuværende nationale test og starte forfra med test, der ikke er adaptive. Endelig kan man helt opgive ideen om obligatoriske test. De anbefaler den sidste løsning.

"Hvis man vil måle udvikling, er man nødt til at finde redskaber, der ikke fremmer strategiske handlinger fra lærerne og teaching to the test. Her kan man for eksempel bruge internationale undersøgelser som Pisa, Pirls og Timss", siger Jeppe Bundsgaard.

"Vores undersøgelse bør være anledning til, at man holder en pause fra de nationale test og tager en grundlæggende diskussion om, hvad vi vil måle og hvordan".

"Årsagen til at politikerne indførte nationale test var at de ville fremme en god evalueringskultur. Det synes jeg er en god ide. Men sådan en kultur kræver noget andet end obligatoriske test, som primært har som funktion at give data opad i systemet."

DLF: Mange ideer til nye test, der kan dække alles behov

Næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange peger ligeledes på behovet for at tage en diskussion om, hvad der skal komme i stedet for nationale test.

"For med denne rapport må det være sat på plads, at testene hverken kan bruges som pædagogisk redskab for læreren eller som en uvildig vurdering for samfundet af elevernes faglige niveau. De virker simpelhen ikke", siger hun og tilføjer:

"Vi har mange ideer at byde ind med i forhold til, hvordan man kan dække de forskellige behov, som test skal imødekomme".

Ifølge Dorte Lange har lærerne længe efterspugt nye pædagogiske test i stedet for dem, de har brugt som supplement til nationale test, som lærerne længe ikke har følt, de har kunne bruge.

"Dem, vi bruger nu, er af ældre dato. Vi kunne sagtens bruge noget, der er bedre udviklet. Og så kunne man jo kigge mod Finland, hvor man relativt ubureaukratisk laver stikprøver, som danner et landsgennemsnit, som politikerne kan få at se og som lærerne kan måle egne elever op imod".

Så I mener, at politikerne kan have et legitimt behov for et redskab, der kan måle en form for effekt af de midler, man putter i skolen?

"Det er en politisk beslutning, om man har det behov. Hvis man har det, så må vi i fællesskab finde en så ubureaukratisk måde som muligt at opfylde det. Jo mere tid vi bruger på at dokumentere ting, jo mindre tid har vi til at lave den gode undervisning".

Powered by Labrador CMS