Nationale test
6   134

Lærer reagerede: Ville ikke finde sig i skæve testresultater

”Nu må det have en ende”, tænkte matematiklærer Georg Breddam. Han har, siden de nationale test kom, tænkt, at de gav underlige resultater. Derfor gik han til professor Jeppe Bundsgaard med sin mistanke. Og i dag offentliggøres en rapport, der kan trække tæppet væk under testene.

Lærer på Lemtorpskolen i Lemvig Georg Breddam kan godt lide test. Virkelig godt. Hvis de giver sande resultater.

"Jeg er jo matematiklærer, så selvfølgelig kan jeg godt lide test. Men det kræver, at testen er noget, man bliver klogere af. Dermed skal man også kunne regne med resultaterne. Og der har jo haft min tvivl lige fra starten", siger han.

Artiklen fortsætter under banneret

I dag har professorerne Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner offentliggjort en rapport, der viser, at de nationale test tegner et forvrænget billede af de elever, de tester. Matematiklærer Georg Breddam har været stærkt medvirkende til, at rapporten er kommet til verden.

De første 12 spørgsmål er afgørende

Helt tilbage til de første frivillige test syntes Georg Breddam, at der var nogle af hans elever, der lå væsentligt anderledes i de nationale test, end hans billede af dem var i faget.

"Jeg gik ind og nærlæste på de elever, som 'bonnede' lidt ud, og fik hurtigt mistanke om, at starten betød urimeligt meget for, hvordan de klarede sig. Vi har taget både de frivillige og de obligatoriske test lige siden. Og hver gang har jeg fået bekræftede min mistanke".

I informationsmaterialet til elever, lærere og forældre, bliver det understreget, at testen er adaptiv, så Georg Breddam har fra starten som andre lærere beroliget de nervøse elever med, at testen nok skulle indrette sig efter deres niveau. Men det gik ret hurtigt op for ham, at det var en ærgerlig strategi for elever at tage det roligt i starten.

Eksempel på god start og lang fastholdelse i høj sværhedsgrad:

Ministeriet så intet problem i hans observationer

"I min folkelige forståelse af adaptiv, så burde det jo være sagen uvedkommende, om de starter godt eller skidt. Men det har jeg kunnet påvise, at det bestemt ikke er. Det er de første 12 spørgsmål, der er afgørende, 4 i hvert profilområde. Hvis de klarer sig godt der, så er sandsynligheden for at blive ringere end god minimal.  Modsat, med en dårlig start så er det meget svært at blive bedre end god, uanset om de klarer resten rigtigt. Starten er altafgørende. Plus at testen nogle gange også bare stopper på et tilfældigt tidspunkt, uanset om de er på en opadgående kurve", forklarer han


Eksempel på dårlig start (B er oversprunget spørgsmål = fejl) og lang fastholdelse i minimal
sværhedsgrad på trods af mange rigtige

Georg Breddam har hele tiden fortsat med de diagnosticerende test på papir, som han også brugte, før de nationale test blev indført. Her har han kunnet sammenligne elevernes resultater.

Georg Breddams spørgsmål til de nationale test:

• Er testen adaptiv i "folkelig forståelse"?

• Når testen beskrives som adaptiv/tilpasser sig den enkelte elevs niveau, er det for mig påfaldende, hvor meget en god/dårlig start sætter sit præg langt hen i testforløbet i de enkelte profilområder - stiafhængighed?

• Hvorledes/hvordan kan testen kategorisere forskellige elever med samme svarmønster vidt forskelligt ved at stoppe forskellige steder i forløbet af items? Nogle elever får mange spørgsmål - mens andre "godkendes" med væsentlig færre spørgsmål i samme profilområde?

 

"Nogle gange viste de helt forskellige resultater, det kunne jeg så tale med forældrene om ved skole/hjemsamtaler". 

På et tidspunkt henvendte han sig også til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) som har ansvaret for de nationale test, med sin undren over resultaterne. Her lød det korte svar: 

"Dine elevers testforløb ser, i lyset af det adaptive princip, fine ud. De er dog begge eksempler på elever, der enten starter rigtig dårligt eller rigtig godt".

Hvis det er succeskriteriet for vores skolesystem…

I november sidste år læste Georg Breddam så på folkeskolen.dk, at testene skulle evalueres på 12 forskellige punkter. Han kiggede punkterne igennem og fandt en del om pædagogisk anvendelighed. Men han fandt ikke, at der skulle ikke evalueres på, om de overhovedet målte rigtigt.

"Nu måtte det altså have en ende. Nu gad jeg ikke spekulere mere på det. Så jeg skrev en mail til Jeppe Bundsgaard, som sad i rådgivningsgruppen, og vi mødtes over en kop kaffe i Odense".

Jeppe Bundsgaard fandt Georg Breddams analyse overbevisende og tankevækkende. Han og professor Svend Kreiner, som også sad i rådgivningsgruppen til evaluering af testene, fandt det derfor "nødvendigt med en grundig og seriøs undersøgelse af, om iagttagelserne faktisk var udtryk for grundlæggende problemer, eller om der var tale om enkeltstående afvigelser eller ekstreme tilfælde", som det lyder i den rapport, de netop har offentliggjort.

Georg Breddam er spændt på, hvad der kommer ud af rapporten. Han har undret sig over, at der ikke er sket noget før med tanke på, hvor megen kritik af testene, han har læst i medier og på folkeskolen.dk i både artikler, blogs og kommentarer.

"Om de nationale test kan reddes, ved jeg ingenting om. Men jeg vil i hvert fald håbe, at de får strikket et eller andet sammen, som er brugbart for mig som skolelærer. Både rent pædagogisk og nogle resultater, man også kan regne med. Hvis succeskriteriet for vores skolesystem er, at vi alle sammen skal klare os bedre i nationale test, så var det jo meget rart, hvis resultaterne var rigtige".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.601 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.362 andre er allerede tilmeldt
Vind et hotelophold

5500_hotel _sixtus _middelfart _2017

Nu er sommeren rigtig tæt på, og det er derfor blevet finaletid i Folkeskolens sommerkonkurrence. Du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller inkl. middag og vin til en værdi af 7.500 kr. Deltag ved at følge linket: 

 Tricks