Forskning

Danmark kan lære af disse lande

Mange af de europæiske lande samarbejder om at udvikle test, og der ­bliver forsket massivt. Ifølge professorerne Jeppe Bundsgaard og Christian Christrup Kjeldsen kan folkeskolen hente masser af inspiration i Europa og hos udviklerne af de internationale test Timss, Pirls og Pisa.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne og eksperter i toppen af testsystemet

Det nationale testsystem i den franske grundskole bliver styret af en underafdeling af undervisningsministeriet på samme måde som Stil i Danmark. Men i Frankrig er den overordnede ansvarlige for testene ekspert på området med en ph.d. i psykometri og test, og han er samtidig leder af forskersammenslutningen IEA. Testudviklerne er lærere med videreuddannelse inden for test. De arbejder med kombinationer af adaptive test og derefter lineære testforløb. De har 80-100 opgaver på deres hovedprøver og kan give tilbagemeldinger på subskalaer.

»I Frankrig har de erkendt, at det er svært og udfordrende at udvikle gode test, og at det ikke bare er en færdig vare, man bestiller på hylden. De arbejder virkelig med at give anvendelige tilbagemeldinger, og de testopgaver, eleverne får, ser spændende og sjove ud, også fra et lærerfagligt perspektiv«, fortæller Christian Christrup Kjeldsen, viceinstitutleder på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet.

Testene er ikke adaptive, hvilket gør det let for lærere at bruge resultaterne. Ministeriet offentliggør resultaterne på skoleniveau, men for en skole ad gangen. Norge har skabt en række videnscentre rundtom i landet, hvor der forskes i og udvikles test. De ansatte har læreruddannelse, -erfaring og uddannelse i testvidenskab. Testene hænger tæt sammen med læreplanerne, og opgaverne afprøves flere gange for eksempel med fritekstsvar, så de endelige svarmuligheder er autentiske elevsvar.

Fair tilbagemeldinger på test

Det østrigske skolesystem er anderledes bygget op end det danske, men i 2016 gennemførte landet en skolereform, der bygger på kompetencebegrebet, og hvor man tester eleverne i 4. og 7. klasse. Tilbagemelding på testene til elever og lærere gives ud fra »fairer Vergleich«-princippet, hvor et resultat vises i forhold til en sammenlignelig enhed. Så når eleven for eksempel får resultatet af en læsetest, fortæller man ikke, hvordan eleven ligger i forhold til landsgennemsnittet eller i forhold til en standard. I stedet får eleven at vide, hvordan han eller hun ligger i forhold til andre elever med samme baggrund og udfordringer. Det samme gælder for læreren, som får at vide, hvordan hendes klasse klarer sig i forhold til andre klasser med samme forudsætninger. Dette gøres for at give et fair sammenligningsgrundlag og reelt at kunne måle forbedringer.

Powered by Labrador CMS