Klasseværelset er skiftet ud med butikslokalerne i SuperBrugsen for 6. klasse på Brahesminde Skole afdeling Horne og deres matematiklærer Jette Helskov Hansen.

Tæt samarbejde med lokale virksomheder: ”Erhvervsrygsækken åbner elevernes øjne for erhvervsuddannelserne”

Fra 4.-9. klasse lærer eleverne i Faaborg-Midtfyn Kommune om seks forskellige erhvervsbrancher, når de arbejder tæt sammen med lokale virksomheder om matematik, naturfag og uddannelsesveje. Torsdag den 9. juni kommer undervisningsministeren forbi for at høre om Erhvervsrygsækken.

Publiceret Senest opdateret

Hvad er en kolonialvare? Hvad sælger du mest af? Må vi se lageret? Der er godt gang i spørgsmålene fra de 22 elever fra 6. klasse på Brahesminde Skole afdeling Horne, der er på besøg i SuperBrugsen i Faaborg.

I dag er det traditionelle klasseværelse nemlig skiftet ud med butikslokalerne hos SuperBrugsen, og eleverne drøner rundt - blandt supermarkedets kunder og ansatte – og laver forskellige matematikopgaver.

Inden besøget har brugsuddeler Flemming Munkesø været på besøg i klassen og fortalt om egen karrierevej, de forskellige uddannelser for Coop-ansatte, og eleverne har selv undersøgt nærmere om uddannelsesmuligheder i SuperBrugsen.

Erhvervsrygsækken

Startede som pilotprojekt i skoleåret 2018/2019.

Blev besluttet som et varigt tiltag fra skoleåret 2019/2020.

I indeværende skoleår har 55 klasser deltaget - alle kommunens 5., 6. og 7. klasser samt nogle 8. og 9. klasser.

Næste skoleår kommer 4. klasserne også med, og her forventer kommunen, at omkring 100 klasser og 2100 elever deltager.

I indeværende skoleår deltager 34 virksomheder – næste skoleår bliver det omkring 51 virksomheder.

Eleverne er begejstrede

Besøget er en del af Erhvervsrygsækken i Faaborg-Midtfyn Kommune – et projekt, der siden 2018 har hjulpet kommunens folkeskolelever med at forstå, at det matematik og naturfag, de lærer i skolen, rent faktisk bruges ude i den virkelige verden.

Samtidig bygger projektet bro mellem kommunens folkeskoler og det lokale erhvervsliv og giver eleverne mod og motivation til også at kigge mod erhvervsuddannelserne, når de skal træffe deres første uddannelses- og karrierevalg.

Under besøget i SuperBrugsen tæller eleverne varegrupper, finder priser på indkøb til en økologisk brunch og en konventionel brunch. De finder mandagspris, normalpris og indkøbspris på mælk, og de undersøger annoncepriser sat sammen med salg af forskellige typer varer.

Ligegyldigt hvem af de 22 elever, man spørger, er de alle begejstrede for den praksisnære læring. ”Det er fedt at komme ud og se, at matematik kan bruges til noget”, og ”det er meget sjovere end at være i skole”, lyder de fleste kommentarer.

”Det giver meget mere mening at have matematik ude i virkeligheden”, mener Wille Vølund Jessen.

Selvom han her i 6. klasse endnu ikke ved, hvad han vil efter grundskolen, tror han alligevel godt, at besøget her i SuperBrugsen kan få nogle til at arbejde i et supermarked. Fordi man finder ud af, hvad det egentlig vil sige, og at arbejdet er meget mere end bare at sidde ved kassen eller fylde varer op.

Matematik i virkeligheden giver langt mere mening, var der bred enighed om blandt eleverne.

Øjenåbner og rekruttering

Matematiklærer Jette Helskov Hansen er ikke i tvivl. Det at få hænderne i forskellige fag og møde ægte, levende mennesker, der arbejder inden for forskellige fag, gør en kæmpe forskel.

”De her besøg og samarbejder med forskellige brancher åbner elevernes øjne, og jeg tror bestemt, at projektet kan være med til, at flere vælger erhvervsuddannelser. I 5. klasse var vi ude hos Multiwood – en juletræsproducent. I år er det SuperBrugsen, og de kommende år venter så andre brancher – så eleverne får udvidet deres horisont i forhold til, hvad man egentlig kan blive”, fortæller Jette Helskov Hansen.

De forskellige matematikopgaver er ved at være i hus, og brugsuddeler Flemming Munkesø slutter dagens besøg af med at vise rundt på lager, i kølerum, fryserum – alt det bagved, som får butikken til at køre.

Brugsuddeler Flemming Munkesø står klar til at hjælpe eleverne.

”Når vi som virksomhed går med i sådant projekt, handler det om rekruttering – både i forhold til, at vi her i butikken kan skaffe ungarbejdere, fordi projektet giver os nogle relationer, men også rekruttering på den lange bane”, siger Flemming Munkesø og fortsætter:

”Vi vil gerne være med til at sikre, at nogle af de unge her i kommunen vælger detailhandel som deres uddannelsesvej, så der for eksempel er nogle, der kan overtage, når jeg går på pension”.

Arbejder fortsætter hjemme

Med fra besøget har de 22 elever masser af priser, informationer og boner, som de skal bruge til at arbejde videre med hjemme i klassen. Produkttyperne skal bruges til statistik, der skal laves beregninger på forskellen mellem økologiske og konventionelle produkter, beregninger på hvor mange varer, der skal sælges for at tjene en annonce ind mv.

Det faglige fokus

Fra 4. til og med 7. klassetrin er matematik i fokus.

På 8. og 9. klassetrin er naturfagene i fokus med sigte på den fællesfaglige naturfagsprøve.

Alle årene er det timeløse fag Uddannelse og job en integreret del af undervisningsforløbene.

”Her i 6. klasse handler det også meget om at undre sig. Hvorfor sælger man mælk så billigt om mandagen, så det faktisk sælges under indkøbspris? Hvorfor er der så stor forskel på økologiske varer og konventionelle varer? Hvad er det egentlig for varetyper, der sælges? Og hvordan læser man overhovedet en bon”, forklarer Jette Helskov Hansen.

I alt har klassen brugt cirka seks uger á fem timer på Erhvervsrygsækken – i form af matematiktimer og fordybelsestimer. Derudover skal klassen fremlægge for skolens 5. klasse, og som en del af projektet har eleverne interviewet deres forældre om, hvad de egentlig arbejder med, deres karrierevej og uddannelse.

Det med at få forældrene involveret mere bredt i debatten om uddannelse er nemlig et selvstændigt mål i Erhvervsrygsækken.

Erhvervsrygsækken skal inspirere Sammen om Skolen

Netop på grund af Erhvervsrygsækken modtog Faaborg-Midtfyn Kommune sidste år Falkeprisen, der uddeles af Undervisningsministeriet til en kommune, der har gjort en særlig indsats for at øge søgningen til erhvervsuddannelserne.

Og torsdag i denne uge kommer undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil på besøg sammen med repræsentanter fra både forligskredsen og Sammen om Skolen. For at høre mere om, hvordan Erhvervsrygsækken arbejder med en autentisk og praksisnær læring, styrker elevernes interesse for matematik og naturfag og åbner deres øjne for flere erhvervsmuligheder.

”Vores mål er, at de unge mennesker vælger ud fra et oplyst og kvalificeret grundlag. Igennem Erhvervsrygsækken møder de og arbejder med seks forskellige branchetyper, ser nogle rollemodeller og opdager forhåbentlig job og uddannelse, de ikke vidste fandtes”, siger Pernille Peiter, skolekonsulent i Faaborg-Midtfyn Kommune og fortsætter:

”Det er svært at vælge at uddanne sig til noget, man ikke ved findes. Samtidig er det ikke et fravalg af de gymnasiale uddannelser, men de unge skal være bevidste om, hvad det er, de vil”.

”Erhvervsrygsækken åbner elevernes øjne, og jeg tror bestemt, at projektet kan være med til, at flere vælger erhvervsuddannelser”, siger lærer Jette Helskov Hansen.

Uddannelsessnak hjem om spisebordet

Selvom de unges søgning til erhvervsuddannelserne i Faaborg-Midtfyn Kommune er steget fra 24,7 procent til 28,7 procent fra 2019 til 2021, kan det endnu ikke dokumenteres, at Erhvervsrygsækken har fået flere til at vælge erhvervsuddannelser. For de første årgange, der har deltaget i projektet, går først ud af folkeskolen i år og næste år.

”Men det har et samlet fokus i vores kommune, og det forældrene siger, er, at Erhvervsrygsækken har været med til at få uddannelsessnakken med hjem om spisebordet, når eleverne fortæller om virksomhedsbesøgene”, fortæller Pernille Peiter.

Tilføjet 9/6: Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har udsat besøget i Faaborg-Midtfyn Kommune til efter sommerferien, oplyser kommunen.

Powered by Labrador CMS