Undervejs i projekt 'Det flyvende tæppe' laver børnene bl.a. en fælles sprogregnbue med vigtige ord på diverse sprog. ”Eleverne skal lære af hinandens sprog. Jeg viser dem også sprogkort, så de kan se sammenhængen mellem sprog. Det kan være ord som kultur, som hedder næsten det samme på utroligt mange sprog. Det kan også være, hvordan man siger te eller æble rundt omkring i verden. De skal opleve magien ved at se sammenhængen mellem sprogene”, siger Kristin R. Vilhjalmsdottir.
Undervejs i projekt 'Det flyvende tæppe' laver børnene bl.a. en fælles sprogregnbue med vigtige ord på diverse sprog. ”Eleverne skal lære af hinandens sprog. Jeg viser dem også sprogkort, så de kan se sammenhængen mellem sprog. Det kan være ord som kultur, som hedder næsten det samme på utroligt mange sprog. Det kan også være, hvordan man siger te eller æble rundt omkring i verden. De skal opleve magien ved at se sammenhængen mellem sprogene”, siger Kristin R. Vilhjalmsdottir.

Tidligere lærer vil have elever til at se deres sprog som skatte

Ethvert sprog bør betragtes som en skat, mener tidligere lærer Kristin R. Vilhjalmsdottir. Hun har udviklet et sprogprojekt, som i 2017 vandt Den Europæiske Sprogpris. Nu rejser hun landet rundt med projektet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad får dig til at stråle?

Det spørger tidligere lærer Kristin R. Vilhjalmsdottir elever i alle aldersgrupper i et forsøg på at skabe mere glæde og stolthed blandt andet ved deres flersprogethed. Det gør hun med sit selvudviklede projekt, hun kalder Det flyvende tæppe.

Her arbejder eleverne typisk i en temauge med at komme ind til kernen af, hvad der gør dem glade, og hvad der definerer dem som enkeltpersoner. Det tror hun nemlig er nøglen til, at eleverne finder en glæde og nysgerrighed ved deres egne og andres sprog og kulturer.    

Powered by Labrador CMS