Der er sket et markant fald i antallet af forældre, der har fået elevplaner. I 2014 oplyste 84 procent af forældrene, at de havde fået en elevplan. I 2016 er tallet faldet til 69 procent.

Forældre efter reformen: Mere støj i klassen

Folkeskolereformen satte fokus på at mindske uro i klassen. Nu viser en rapport, at flere forældre rapporterer om meget forstyrrende støj i undervisningen. Lektier laves på skolen, og forældre får markant færre elevplaner, viser andre resultater.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

43 procent af forældrene var i 2014 enige eller overvejende enige i udsagnet om, at der var meget forstyrrende støj i undervisningen. I 2016 er det tal vokset til 62 procent.

SFI-rapport: Skolelederne skal ud i klasselokalet 

"På den ene side kan udviklingen være udtryk for, at der er konkrete forhold ved den længere og mere varierede skoledag, som har ført til mere forstyrrende støj. På den anden side kan udviklingen afspejle, at der med folkeskolereformen er sat fokus på uroen i folkeskolen, hvilket har gjort en større andel forældre opmærksomme på problematikken", står der i rapporten: "Forældreperspektiver på folkeskolen", som Eva har lavet for Undervisningsministeriet som led i følgeforskningsprogrammet til folkeskolereformen.

Undervisningsminister Merete Riisager glæder sig over, at 95 procent af forældrene i rapporten fortæller, at deres barn går på en god skole, og at barnet trives. Hun understreger på ministeriets hjemmeside, at det er forældrene, der skal opdrage børnene, så der kan skabes et godt læringsmiljø i klassen.

"Når der samtidig meldes om problemer med støj og uro i klasseværelset, er det vigtigt at gøre sig ansvarsfordelingen mellem skole og forældre klar. For forudsætningen for et godt læringsmiljø med ro og struktur til at lære og udvikle sig grundlægges med opdragelsen hjemmefra," lyder det fra ministeren.

Rapport: Reformen har ikke medført mere holddannelse 

Lektier er flyttet til skolen

Og ansvarsfordelingen er ændret, viser rapporten. I 2014 svarede 61 procent af forældrene, at deres barn lavede lektier hjemme. Det tal er i 2016 faldet til blot 26 procent. Næsten halvdelen svarer nu, at deres barn laver lektier på skolen. Desuden er der flere, som svarer, at deres barn laver lektier i lektiecafe eller på SFO.

"En oplagt forklaring er, at det med folkeskolereformen er blevet indskrevet i folkeskoleloven, at eleverne skal gives mulighed for at lave lektier inden for undervisningstiden", står der i rapporten.

Markant færre elevplaner

Skolehjemsamtaler, forældremøder og sociale aktiviteter er de aktiviteter, som forældre deltager mest i på skolen. Men rapporten viser, at forældrenes deltagelse på skolen er faldet over de sidste to år.

Desuden viser rapporten, at langt færre forældre har fået en elevplan for deres barn.

"69 procent af forældrene i 2016 oplyser, at der er lavet en elevplan for barnet. I 2014 var det en betydelig større andel af forældrene, 84 procent, som oplyste, at der var lavet en elevplan for barnet. Og der er således sket et markant fald på området over de sidste to år", står der i rapporten, hvor det understreges, at der skal tages forbehold, fordi spørgeskemaet i 2016 og sendt til forældrene senere på skoleåret, end det var tilfældet i 2014. 

Positiv reformkonklusion, fordi elever laver flere lektier

 

Læs mere

Se Eva-rapporten: "Forældreperspektiver på folkeskolen" her