Anmeldelse

De humanistiske fag i folkeskolen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kunne lyde som opskriften på en lang og dyb søvn, men lad ikke overskriften snyde. Efter forordet er man klar over, at det bliver en bog, der er meget svær at slippe igen, hvis man er lærer i de fag, bogen omhandler. Bogen bør stå på alle fremtidige litteraturlister på alle landets lærerseminarier, desuden bør der også stå nogle eksemplarer på alle lærerbiblioteker.

Fakta:

Titel: De humanistiske fag i folkeskolen

Forfatter: Jens Pietras

Sider: 212 sider

Type: Bog

Forlag: DafoloKroghs Forlag

Sikkert bliver læseren ført igennem trinmål, centrale kundskabs- og færdighedsområder, slutmål og alskens andre begreber, der har været oppe at vende, efter at historie, samfundsfag og kristendom er blevet eksamensfag.

Forfatteren formår virkelig at forklare diffuse og ofte komplekse teorier på en forståelig måde. De lidt abstrakte begreber bliver gjort lidt mere konkrete og dermed yderst anvendelige i hverdagen.

Umiddelbart kunne det virke problematisk, at historiefaget får mest spalteplads, men man kan sagtens bytte rundt på de enkelte fag - skabelonen passer på alle tre. Samtidig er det ikke en udgivelse, der har til hensigt at lufte holdninger til historiekanonen og den debat, der har været omkring samme. Bogen tager udgangspunkt i realiteten, forstået på den måde at nu har vi en kanon, hvordan kan vi så bedst implementere den i undervisningen?

Man sidder tilbage med den der følelse af, at noget er blevet sat på plads. Bogen er et stykke solidt værktøj i de tre fag.