"Lærere har altid kunnet bogstaverne, så de har svært ved at sætte sig ind i ordblindes verden", siger Jesper Sehested.

Forfatter med dysleksi skriver bog til lærere om at være ordblind elev

Den nationale ordblindetest, smartphones og it-hjælpemidler har skabt fokus på, at ordblinde elever skal have hjælp til at læse, men lærere mangler indblik i de følelser og tanker, der følger med, når bogstaverne driller i skolen, mener forfatter til ny bog.

Publiceret

Om Jesper Sehested

Jesper Sehested er 32 år og ordblind. Selv om det gav ham storeproblemer som barn med talepædagog, ekstraundervisning og 71 fejl idiktat ud af 92 mulige i 9. klasse, har han lært at leve med sinordblindhed.

Med støtte fra familie, venner og omverdenen har Jesper Sehestedfærdiggjort en cand.merc. i Finance og Strategic Management fraCopenhagen Business School. Undervejs tog han et semester i bådeUSA og Kina.

I dag har han valgt en anden levevej, hvor han hjælper ordblindevidere. Han står blandt andet bag hjemmesiden etlivsomordblind.dkog holder foredrag om livet som ordblind. Indtil videre har over3.700 elever, forældre og lærere hørt om den rejse, han har væretigennem.

Sidste år udgav Jesper Sehested 'Michael og Bogstavbjerget', ogdet har givet ham mod på at skrive flere bøger, hvor ordblinde kanse sig selv og blive klogere på deres udfordringer og på, at de ergode til meget end at læse, skrive og stave. 

I næste uge kan du møde Jesper Sehested på Hjørring Bibliotek(onsdag) og på Holstebro Bibliotek (torsdag), begge steder fra kl.17 til 18.

International ordblindeuge

I næste uge, fra 1. til 5. oktober, finder den årligeinternationale ordblindeuge sted. Den foregår altid i uge 40. Ogsåi Danmark sættes der ekstra fokus på ordblindhed med arrangementerrundt om i landet, hvor børn, forældre og fagpersoner kan fåinspiration og viden om de muligheder, der er for ordblinde ogmennesker i læse-skrivevanskeligheder. Du kan finde arrangementerpå ordblinduge40.dk. Du vil også kunne læse artikler om ordblindhedpå folkeskolen.dk/ specialpædagogik. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg skrev Michael og bogstavbjerget til børn, unge og forældre. I den nye bog sætter jeg fokus på den mentale del, som blandt andet kan hindre ordblinde elever i at bruge deres hjælpemidler", siger den 32-årige forfatter.

De andre ser på mig, som om jeg snyder

De andre ser på mig, som om jeg snyder

Et andet kapitel handler om netop om en elev, Kristoffer, hvis mor hjemme ved middagsbordet undrer sig over, at han ikke har brugt oplæsning og ordforslag i klassen.

"Gider hun ikke snart stoppe med at spørge om det!?... Den dumme computer virker for en gang skyld. Hun forstår det ikke. Hvorfor skal jeg bruge den? Jeg er den eneste, og alle sidder og kigger på mig…", tænkte han og lukkede sine øjne.

"De ser på mig, som om jeg snyder… Som om de ville ønske mig et andet sted hen… som om jeg er ny i klassen… hver dag… Som om jeg ikke hører hjemme i klassen!!"

Kristoffer trak armene ind til sig og foldede dem helt oppe under brystkassen.

"… Hvad hvis hun selv skulle gå rundt med en stor rød pil, der blinkede over hovedet hele tiden?... Så stor, at hun skulle dukke sig, hver gang hun gik ind i klassen… Hvordan tror du så, at hun ville have det?"

Hjælpemidlet var smart, men ikke rart

Hjælpemidlet var smart, men ikke rart

Jesper Sehested havde selv en dårlig oplevelse med sine hjælpemidler i skolen.

"Da jeg gik i skole i 1990'erne, var computerne langsomme, og den bærbare larmede og skulle have strøm efter en halv time. Derfor følte jeg mig underlig. Hjælpemidlet var smart, men ikke rart. Jeg fik hele tiden at vide, at det var godt for mig at bruge mit hjælpemiddel, men jeg blev trodsig. Nu giver jeg min viden om, hvad der kan foregå i ordblinde elevers hoveder, videre til lærerne, så de ved, at der kan ligge noget bag, når elever ikke bruger deres hjælpemidler".

I dag har Jesper Sehested accepteret, at han er ordblind.

"Du kan ikke finde et menneske uden problemer. Det er bare blevet mere synligt at være ordblind i folkeskolen, men du kan sagtens få et spændende job alligevel, så det handler om at finde ud af, hvad man er god til".

Lærere har altid kunnet bogstaverne

Lærere har altid kunnet bogstaverne

'Et liv som ordblind i folkeskolen' bygger på oplevelser, Jesper Sehested enten selv har haft eller har fået fortalt af andre ordblinde. Rent skriveteknisk giver han et indblik i elevernes følelser ved at føre læserne ind i tankerne hos kapitlernes hovedpersoner.

"Lærere kan bruge bogen til at få en snak med deres ordblinde elever, men også til en debat i hele klassen om, om at alle mennesker, også eleverne selv, har udfordringer. Ved at åbne for det kan læreren skabe et godt klassemiljø og et godt sammenhold blandt eleverne, og det er vigtigt i forhold til, at ordblinde elever tør bruge deres hjælpemidler", siger Jesper Sehested.

Han næste bog bliver målrettet forældre med ordblinde børn og kommer til at handle om, hvad der foregår uden for skolen - i samspillet mellem deres ordblinde barn og vennerne. For eksempel når den ordblinde ikke kan nå at forklare sig overfor vennerne på Messenger.

'Et liv som ordblind i folkeskolen', af Jesper Sehested, udgivet på etlivsomordblind.dk, 124 sider, pris: 199 kroner.

Powered by Labrador CMS