Undersøgelsen viser, at børns brug af lydbøger er steget kraftigt. De læser dog fortsat mere i fysiske bøger.
Ny undersøgelse giver redskaber til at øge elevernes læselyst
Børns læselyst daler stadig med alderen, og de har svært ved at fordybe sig, hvis de er meget på sociale medier. En ny stor læselystundersøgelse viser, at koden endnu ikke er knækket. Til gengæld er der masser af konkret hjælp til dansklærere og PLC-medarbejdere.
Børn og Unges Læsning, som netop er udkommet, indeholder dystre facts om, hvordan læselysten daler blandt børnene, når de bliver teenagere. Særligt drengene. Bogen bygger på en stor undersøgelse af 8.542 danske børn og unge i 5.-8. klasse foretaget af to forskere fra Center for Anvendt Skoleforskning for Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
”Det er tankevækkende, at vi gør alt, hvad vi kan for at lære børn at læse, og når de så har lært det, svigter vi dem i forhold til at skabe grundlag for en vedvarende læsekultur. Vi kan se, at lysten til at læse falder markant med alderen, især hos drengene. Og vi kan samtidig se, at de unge mangler litteraturformidling, der kan udfordre deres oplevelse af litteraturlæsning som en sur pligt,” siger ph.d. hos Center for Anvendt Skoleforskning, UCL, Stine Reinholdt Hansen, der er en af forskerne bag undersøgelsen.
Undersøgelsen viser, at 64 procent af eleverne i 5. klasse nyder at læse, men så falder læselysten gradvist for hvert klassetrin indtil 8. klasse, hvor kun hver anden nyder at læse. Det er dog ikke værre, end det var sidste gang en lignende undersøgelse blev gennemført i 2017.
Intensiv brug af sociale medier påvirker negativt
Forskerne har også set på brugen af sociale medier, og her er der betydeligt flere unge, der bruger mindst en time hver dag på digitale spil, streaming og sociale medier end i 2017. Stine Reinholdt Hansen peger på, at digitale formater og medier kan påvirke læsning både positivt og negativt, fordi de unge bliver inspireret til at læse via sociale medier, og de hører i stigende grad lydbøger også helt op i udskolingen.
Men undersøgelsen viser også en sammenhæng mellem intensiv brug af sociale medier og udfordringer med at koncentrere sig. Det får den anden forsker bag undersøgelsen, forskningschef for Center for Anvendt Skoleforskning Thomas Illum Hansen, til at reagere.
”Digitale medier er ikke i sig selv et problem. Problemet er, at vi ser flere tegn på, at den digitale udvikling er forbundet med et højt tempo, forstyrrelser og korte, fragmenterede tekster. Derfor er det vigtigt, at vi hjælper børn og unge med at opleve værdien af at sætte tempoet ned, gå i dybden og blive grebet af et fiktivt univers eller et emne. Her har skoler og biblioteker en stor, fælles dannelsesopgave foran sig,” siger han.
Med udgangspunkt i undersøgelsen, som både har et stort kvantitativt grundlag, men også en kvalitativ undersøgelse af 8. klassers læselyst, har forskerne udviklet fem anbefalinger til, hvordan man som lærer eller PLC-medarbejder kan stimulere børnenes læselyst.c