Undersøgelsen viser, at børns brug af lydbøger er steget kraftigt. De læser dog fortsat mere i fysiske bøger.

Ny undersøgelse giver redskaber til at øge elevernes læselyst

Børns læselyst daler stadig med alderen, og de har svært ved at fordybe sig, hvis de er meget på sociale medier. En ny stor læselystundersøgelse viser, at koden endnu ikke er knækket. Til gengæld er der masser af konkret hjælp til dansklærere og PLC-medarbejdere.

Publiceret Senest opdateret

Børn og Unges Læsning, som netop er udkommet, indeholder dystre facts om, hvordan læselysten daler blandt børnene, når de bliver teenagere. Særligt drengene. Bogen bygger på en stor undersøgelse af 8.542 danske børn og unge i 5.-8. klasse foretaget af to forskere fra Center for Anvendt Skoleforskning for Tænketanken Fremtidens Biblioteker.

”Det er tankevækkende, at vi gør alt, hvad vi kan for at lære børn at læse, og når de så har lært det, svigter vi dem i forhold til at skabe grundlag for en vedvarende læsekultur. Vi kan se, at lysten til at læse falder markant med alderen, især hos drengene. Og vi kan samtidig se, at de unge mangler litteraturformidling, der kan udfordre deres oplevelse af litteraturlæsning som en sur pligt,” siger ph.d. hos Center for Anvendt Skoleforskning, UCL, Stine Reinholdt Hansen, der er en af forskerne bag undersøgelsen.

Guide til fagpersoner: Sådan stimulerer du læselysten hos børn og unge

1: Kom ud over rampen med din personlige formidling:

Børn har brug for at møde voksne, der går op i læsning med liv og sjæl, og du er en vigtig rollemodel. Din egen læselyst og begejstring inspirerer børn til selv at læse. Derfor er det en god idé at dele ud af dine egne gode læseoplevelser, når du fortæller om fagbøger, gyserhistorier og fantasy eller den bog, som klassen skal til at læse i dansk. Stil masser af spørgsmål til børnene, så dialogen om bøger og læsning kommer i gang. Vær nysgerrig og find ud af, hvilke emner der optager dem lige nu – også på YouTube og TikTok. Tag fat i trends og tendenser i samfundet eller store sportsbegivenheder. Det, som er på alles læber, kan du altid understøtte med litteratur.

2: Gør læsning til en fælles aktivitet Fællesskaber om læsning opstår ikke af sig selv. Det kræver initiativrige værter, der har noget at byde ind med. Det er dig. • Lav sociale arrangementer, som kobler læseoplevelser og hygge. • Sæt også rammerne for, at læsning kan blive en fælles aktivitet i familien. Det kan du gøre ved at lave læsekonkurrencer for familier og slutte af med forfatterbesøg og pizza på skolen eller biblioteket. • Om det så gælder bogklubber eller quizzer, er det vigtigt at skabe et fysisk og socialt rum for læsning. Indretningen på dit bibliotek kan indbyde til, at børn slår sig ned og læser. • Du kan som vært sætte rammen for gode snakke om bøger på digitale platforme. På den måde kan børn også være med i fællesskabet, selv om det fysiske bibliotek ikke ligger lige om hjørnet.

3: Iscenesæt læsningen og skab rammerne for den gode og fordybede læseoplevelse

Mange børn og unge har ikke selv erfaringer med at skabe rammerne omkring fordybet læsning. Du kan som lærer, bibliotekar eller pædagog hjælpe dem med komme ned i tempo og finde ro til at koncentrere sig om læsningen uden at blive digitalt distraherede. Du kan eksperimentere med de fysiske rammer for læsning og dermed give flere børn og unge positive læseoplevelser og -erfaringer, ikke mindst når det gælder længere tekster. For jo ældre børn bliver, jo større tendens er der til, at de læser korte tekstformater på sociale medier, der kræver skimmelæsning frem for dybdelæsning. Husk, at læsning kan foregå mange steder, for eksempel på en gynge, under en trappe eller i et mørkt rum, hvor børnene har pandelamper på.

4: Klæd forældrene på til at inspirere deres børn til læsning

Forældre er vigtige inspirationskilder, når børn skal finde læsestof. Opsøg forældrene og giv dem bogtips på sociale medier, på skolens intranet, i lokale aviser, i skræddersyede nyhedsbreve, på biblioteket, i håndboldklubben og alle andre steder, hvor de færdes i hverdagen. Der kan være særlige gevinster at hente ved at lave læsekampagner og arrangementer målrettet forældrene, som gør det nemt for dem at få læsningen ind i familiens hverdag. Sørg for, at de aldrig løber tør for inspiration til deres barns næste læseoplevelse. Lav bogpakker og boglister med anbefalinger til kør-selv-ferien eller turen i sommerhus.

5: Styrk din egen faglighed og søg viden om børn og unges interesser og medievaner

Den fysiske bog er noget helt specielt. Men det er musik, film, videoer på YouTube, fanfiction på nettet, e-bøger, computerspil og sociale medier også. Børn og unges læsning foregår ikke i et vakuum. Den hænger sammen med deres interesser, digitale medievaner og fællesskaber, og de ændrer sig hele tiden. Når du følger med i, hvad børn laver i fritiden på deres skærme, får du mere føling med deres interesser. Og interesser er med til at drive læselysten. Det hjælper dig også i dialogen med forældrene. Derfor denne klare anbefaling: Snak med børnene og bliv ved med at være nysgerrig.

Fra undersøgelsen Børn og Unges Læsning 2021.

Undersøgelsen viser, at 64 procent af eleverne i 5. klasse nyder at læse, men så falder læselysten gradvist for hvert klassetrin indtil 8. klasse, hvor kun hver anden nyder at læse. Det er dog ikke værre, end det var sidste gang en lignende undersøgelse blev gennemført i 2017.

Intensiv brug af sociale medier påvirker negativt

Forskerne har også set på brugen af sociale medier, og her er der betydeligt flere unge, der bruger mindst en time hver dag på digitale spil, streaming og sociale medier end i 2017. Stine Reinholdt Hansen peger på, at digitale formater og medier kan påvirke læsning både positivt og negativt, fordi de unge bliver inspireret til at læse via sociale medier, og de hører i stigende grad lydbøger også helt op i udskolingen.

Men undersøgelsen viser også en sammenhæng mellem intensiv brug af sociale medier og udfordringer med at koncentrere sig. Det får den anden forsker bag undersøgelsen, forskningschef for Center for Anvendt Skoleforskning Thomas Illum Hansen, til at reagere.

”Digitale medier er ikke i sig selv et problem. Problemet er, at vi ser flere tegn på, at den digitale udvikling er forbundet med et højt tempo, forstyrrelser og korte, fragmenterede tekster. Derfor er det vigtigt, at vi hjælper børn og unge med at opleve værdien af at sætte tempoet ned, gå i dybden og blive grebet af et fiktivt univers eller et emne. Her har skoler og biblioteker en stor, fælles dannelsesopgave foran sig,” siger han.

Med udgangspunkt i undersøgelsen, som både har et stort kvantitativt grundlag, men også en kvalitativ undersøgelse af 8. klassers læselyst, har forskerne udviklet fem anbefalinger til, hvordan man som lærer eller PLC-medarbejder kan stimulere børnenes læselyst.c