Den første ordblindelærer udklækket

Knap 50 læser lige nu til ordblindelærer på Københavns Professionshøjskole, og nu afslutter de første diplomuddannelsen og kan vejlede kollegerne i undervisning af ordblinde elever.

Publiceret Senest opdateret

Københavns Professionshøjskole har netop uddannet sin første ordblindelærer. Han hedder Lennart Dlubatz og underviser i dansk, tysk og friluftsliv på Efterskolen Smededal.

"Vi har løbende ordblinde elever, både nogle, der er testet tidligere, og nogle, der kommer og bliver testet i løbet af året," fortæller Lennart Dlubatz, som tidligere ofte stod med et testresultat, der konstaterede, en elev var ordblind - uden nogen dog af den grund rigtigt vidste, hvad de skulle gøre ved det.

"Nu kan jeg vejlede lærergruppen i forhold til at skabe deltagelsesmuligheder for de ordblinde elever. Det handler blandt andet om at bruge læse- og skriveteknologier og alle de digitale ting, der kan kompensere for ordblindhed. Men det er ikke nok at give eleverne redskaberne - vi skal også tilpasse undervisningen, så de faktisk får dem brugt, og det skal gøres på forskellige måder i de forskellige fag", fortæller Lennart Dlubatz i en pressemeddelelse.

Uddannelsen til ordblindelærer er diplomuddannelse, altså en efteruddannelse for lærere, som man siden 2018 har kunnet tage på landets professionshøjskoler. Uddannelsen består af to obligatoriske moduler, mindst to retningsspecifikke moduler, eventulle valgfri moduler og et afgangsprojekt inden for retningens fagområde (tilføjet 16/2, red.). Knap 50 er i gang med uddannelsen i København.

"For den enkelte elev er det forskellen på, om man hver dag oplever, man ikke kan lykkes med det, man bliver stillet overfor, eller om man hver dag oplever, at man godt kan lykkes og deltage. Nogle gange er det små justeringer, der skal til, for at få de ordblinde elever med, men det ved lærerne ikke nødvendigvis. Heller ikke de dygtige, velmenende lærere", siger fagansvarlig for Ordblindelæreruddannelsen Minna Nørgaard Bruun.

Hun mener ikke, man i dag udnytter teknologien godt nok. Tidligere fik ordblinde en elever en fysisk rygsæk med hjælpemidler, men i dag får de i højere grad hjælp fra almindelige r i apps og tekstbehandlingsprogrammer. Men de mangler hjælp til at udnytte funktionerne til deres behov:

"De har måske fået et kort kursus, som de selv skal omsætte i deres undervisning hos en lærer, der ikke kender noget til det. Og den opgave er for stor. Derfor er der brug for nogle, der kan lave det omsætningsarbejde og hjælpe skolens lærere med, hvad de skal gøre i deres undervisning for at udnytte de teknologiske muligheder for, at ordblinde elever kan gøre noget andet end de andre", fortæller Minna Nørgaard Bruun.