FN's internationale læsedag nærmer sig. Hvordan skal din skole markere dagen?
Foto: Istock/franckreporter
Inspiration til at fejre FN’s læsedag
Tirsdag den 8. september er det FN’s internationale læsedag. Folkeskolen.dk/plc har samlet en række artikler, blogindlæg med mere om, hvordan man kan arbejde med læsning i skolen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Artikler
Artikler
Læseteater gør flydende læsning til en sport
Eleverne skal ikke bare læse eventyrerne op. De skal lave stemmer og lægge følelser i replikkerne og supplere oplæsningen med relevante lydeffekter. Og holde nerverne i ro trods sceneskræk.
"Kan vi ikke få lov at have læsedag igen i morgen?"
Reportage fra sidste års læsedag på Hareskov Skole, hvor de går all in med forfatterbesøg, soveposer, højtlæsning i højtaleren og vennelæsning.
Det bedste letlæste fra 2019
Bare fordi man ikke er klassens bedste læser, skal man ikke snydes for god litteratur. Her giver en bibliotekar og litteraturformidler råd til, hvad man skal bruge sin tid og sine penge på.
Litteratur giver mening. Det gør virkeligheden ikke altid
Hvert år holder Lindevangskolen på Frederiksberg litteraturfestival for hele skolen inklusive 0. klasse og specialrækken. Se billedserien og snup en ide eller to til din egen litteraturundervisning.
»Litteragåtur inspirerer både eleverne og mig«
Mette Bjørn er lærer på Birkerød Skole og tager sine elever med rundt i lokalområdet, mens de taler om litteratur og forfattere.
Blogindlæg
Blogindlæg
Blackout poetry - en trin for trin guide
Billedkunst møder poesi og kasserede bøger får nyt liv. Se hvordan man gør.
Højtlæsning i udskolingen
Janne Skovbjerg har et forslag til en bog, de også gider høre på i de store klasser.
PLCs rolle i forbindelse med læselyst
Helle Rahbek har en hel stribe af gode, konkrete ideer.
Litteratursamtale & Lego
Byg et eventyr og oplev en anderledes tilgang til litteratursamtalen.
Lærer-til-lærer
Lærer-til-lærer
Om at se og høre med andres øjne og ører
Tag udskolingseleverne med ud af klasserummet for at læse skønlitteratur i skoven, i kirken og på historiske steder i lokalområdet for at styrke tekstforståelse og -fortolkning. Oven i købet er det corona-venligt.
Litteratursamtale5 spørgsmål som tilsammen danner rammen for en samtale om den litterære tekst - på video