Læsning
0   23

"Kan vi ikke få lov at have læsedag igen i morgen?"

Sidste uge fejrede mange skoler FN’s internationale læsedag. På Hareskov Skole går de all in med forfatterbesøg, soveposer, højtlæsning i højtaleren og vennelæsning. Lærerne er ikke et sekund i tvivl om, at det giver læselyst. Vil du også fortælle om jeres læsedag?

"Der var en gang en snor, der hed P. En ganske almindelig snor med en knude i hver ende. Men en dag opdagede snoren P, at den kunne bøje og bugte sig…".

Samtlige 700 elever på Hareskov Skole i Furesø Kommune har smidt regntøjet, lukket øjnene og lytter til deres skoleleders stemme gennem klassens højtalere. I dagens første 15 minutter skal de bare sidde helt stille og forestille sig alle de underlige former, snoren P kan danne, mens regnen plasker ned i tykke tove udenfor.

Det er ikke underligt, at en del elever slutter dagen med at sige "Åååh, kan vi ikke også have læsedag i morgen", for programmet er proppet med hygge, fællesskab, møde med yndlingsforfattere, grin og ikke mindst varme soveposer og læsebamser.

Forfatterne må gerne skubbe lidt til børnene

Artiklen fortsætter under banneret

FN's internationale dag for læse og skrivefærdigheder faldt i år på en søndag, så skoler valgte den dag, der passede dem bedst i den følgende uge, og der er stor forskel på, hvor meget man gør ud af fejringen. På Hareskov Skole har man fejret dagen de sidste 10 år - først med et læsebånd midt på dagen og siden med stadig flere aktiviteter. De seneste fem år har der været fuldt program hele dagen med frilæsning, besøg af børnehaverne, et forfatterbesøg til indskoling, et til mellemtrinnet og et til udskolingen og i år også litteraturquiz og overraskelse til de store. Det er PLC-medarbejder Christina Blomquist og læsevejleder Ane Kuld Jensen, der arrangerer dagen og udvælger og kontakter forfatterne.

Hvordan fejrede I læsedag?

Har I også fejret læsedag på jeres skole? Fortæl gerne lidt om jeres dag her under artiklen, så andre kan blive inspireret af jeres aktiviteter eller af de bøger og forfattere, I har arbejdet med.  

"Anne Sofie Hammer, som har skrevet Villads-bøgerne, har været fast på programmet de seneste fem år, fordi hun er virkelig dygtig til at formidle, og det passer lige ind med en bog, som mange kender, og som vi ofte læser højt. På mellemtrinnet har vi i år valgt en, som mange læser selv - Manu Sareen, der skriver Iqbal Farooq-bøgerne. Og i udskolingen er det så Kristina Aamand som virkelig fik fortalt dem en anderledes historie om sin opvækst. Vi vil gerne have, at det er nogle, der kan rykke lidt i dem, nogle der lidt anderledes", fortæller Christina Blomquist

PLC-medarbejderne i kommunen anbefaler hinanden forfattere, og nogle af dem deler vandene, fordi de kommer ud til kanten af, hvor voldsomme ting børnene skal høre om.

"Forfatterne er vildt forskellige og giver børnene forskellige ting. Men det er en særlig dag, hvor alle har fuld skrue på, og sådan skal det være. Børnene ved det hjemmefra, fordi det er en tradition, som de husker og fortæller hinanden om. Om morgenen, hvor de læser frilæsning i soveposer, er der fuldstændig stille på hele skolen. Det kan noget. Og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at det stimulerer og gør en forskel i forhold til, at vi har en stor læselyst her på skolen", siger Ane Kuld Jensen og får selv små stjerner i øjnene af begejstring.

Uhygge og midtvejskriser

Oplæggene fra forfatterne sætter gang i lattermuskler, overraskelsen og eftertænksomheden hos eleverne. Inden har de forberedt spørgsmål, som de har skrevet på små, røde sedler og alvorligt stiller til de "rigtige" forfattere. Men der kommer også spontan undren, som når en dreng gerne vil vide, hvor meget af Iqbal Farooq-historierne, der faktisk er sket og ser vantro på Manu Sareen, da han svarer: "Næsten alt, hvad jeg skriver i bøgerne, er ting, jeg har oplevet i virkeligheden. Og ofte overgår virkeligheden faktisk fantasien. Fx der hvor en dreng har en krokodille med hjem fra Egypten. Det var min underbo - og året efter var det en lille slange".

De vrider sig af grin, da han udrustet med kasket og kaffekop giver den som skateboardkørende far i midtvejskrise med tyk nørrebo-dialekt og arabiske kraftudtryk.

På samme måde sidder de små ret op på stolen med store øjne, da Anne Sofie Hammer læser scenen i 'Villads Uhyggelig Halloween', hvor en sur gammel mand på rasleruten råber så højt ad børnene, at stakkels Villads tisser i bukserne.

Lærerne: Den fælles oplevelse betyder meget for læselysten

Tilbage i klasserne arbejder eleverne videre med de oplevelser, de lige har haft.

Hanne Jakobsen er dansklærer i indskoling og på mellemtrinnet. For hende er det ligeså meget den fælles oplevelse, som det rent faglige, der giver eleverne en masse.

"Vi har forberedt dem inden og hørt historierne, og bagefter spillede de læsebingo, hvor de skal svare på spørgsmål på en bingoplade, og fx læse under et bord eller skrive tre ord om som betegner Villads. Men det er i høj grad også det at vi har oplevet noget sammen, som vi bygger videre på senere".

Både hun og hendes kollega Karen Frederiksen, som har 1. klasse kan mærke, hvor meget dagen betyder for børnene og for deres lyst til at læse.

"De har råhygget. Da de lå der under bordene i deres soveposer med bamser og regnen silede ned  det var ligesom at være på lejrskole. Da vi var på biblioteket som optakt, ribbede de alle hylder for Villads-bøger" "Ja, det kunne vi godt mærke", siger Hanne Jakobsen og de griner.

Det gør indtryk på børnene at møde den forfatter, som har skrevet de bøger, de elsker, og de snakkede bagefter en del om, hvordan hun havde fortalt om at få ideer - at man skulle få en masse dårlige ideer for at få en god - og at det tog to år at skrive den første bog.

"Det er jo også meginspirerende for mig at høre, hvordan hun har arbejdet med at skrive. Og i sidste ende handler det for mig også om, at vi tager eleverne alvorligt ved at gå med ind i deres litteraturverden og høre oplæg af forfatteren til børnenes egne bøger".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.959 andre er allerede tilmeldt

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
293 andre er allerede tilmeldt