Norske og Islandske elever har haft stor fremgang i læsning, hvilket betyder, at Danmark får en bundplacering blandt de nordiske lande.

Danske elever er de dårligste læsere i Norden

Elever i Norge og Island er gået frem i læsning siden 2006. Danske elevers læseresultater er dermed lavest i Norden, viser Pisa. Danmark er på gennemsnit med OECD-landene i læsning og naturfag. I matematik ligger eleverne over gennemsnittet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danske elevers læsekundskaber ender på en 18. plads blandt de 33 deltagende OECD-lande. Antallet af elever uden reelle læsekompetencer ligger forsat på omkring 15 procent, mens omfanget af særlige gode læsere ligger omkring fem procent - hvilket er lidt under gennemsnittet for de øvrige OECD-lande.

Pisa-konsortiet har siden år 2000 undersøgt matematik, naturfag og læsning blandt 15-årige elever. Det er forskelligt, hvilket fagområde der har hovedfokus. I sidste år undersøgelse var hovedfokus på læsning.

Naturfag holder fast i fremgang

De danske elever viste i 2006 en stor fremgang i naturfag. Det er lykkes at fastholde det løft. Danmark er nummer 19 blandt OECD-landene. Og når det gælder naturfag er danske elevers kundskaber i naturfag på niveau med eleverne i Sverige, Norge og Island. Færre elever klarer sig dårligt i naturfag, og drengene er en smule bedre end pigerne.

Danmark går en smule tilbage i matematik

I matematik ligger de danske elever stadig over gennemsnittet for OECD-landene. De danske elever har en 12. plads. Men de er gået en smule tilbage sammenlignet med 2006. Norge og Island er gået frem og ligger nu på niveau med Danmark, mens svenske elevers matematikresultater ligger noget under.

Asiatiske lande og regioner dominerer top fem i alle tre fag. Finland er det eneste europæiske land, man kan finde på top fem listen.

400.000 elever har deltaget i undersøgelsen, der er gennemført i 65 lande.