Grydemoseskolen har fejre FN's internationale læsedag i mere end 10 år. Eleverne må selv bestemme, hvor de læser, så det er tit hyggeligt at ligge ned.

Skal I også fejre International læsedag på onsdag?

Onsdag den 8. september er det FN's internationale læsedag, og skoler over hele landet benytter lejligheden til læse amok. På Grydemoseskolen skal de store læse for de små - gerne liggende under et bord eller i græsset. Fortæl gerne, hvad I gør hos jer.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På onsdag kl 9.50 lyder et særligt signal på alle Helsingør Kommunes skoler. Og den næste time sidder alle elever og læser eller får læst højt. (ugedagen rettet 12.30)

"Det giver en helt særlig stemning. Det er nærmest magisk. Og både elever og lærere elsker det hver eneste år", fortæller Kathrine Hauge.

Hun er daglig pædagogisk leder på Grydemoseskolen i Espergærde. Her har man fejret læsedagen i over 10 år. Skolen består af en normalafdeling og en afdeling for fysisk og psykisk handicappede børn.

Hvert år læser de store elever på skolen enten for specialskolens børn eller for de små elever i normalskolen. 

"Kan vi ikke få lov at have læsedag igen i morgen?"

"Teksterne er øvet på forhånd både her og hjemme, så de store elever føler sig trygge og sikre, når de skal læse højt. De må læse, hvor de har lyst. I græsset, under et bord, liggende i en sofa. Vi gør meget du af, at det skal være hyggeligt og rart. Og det er helt unik at se, hvordan de store og de små finder hinanden. Det giver en masse venskaber og relationsarbejde, som børnene langt hen ad vejen selv styrer". 

Kathrine Hauge fortæller, at Grydemoseskolen har stor fokus på læsningen, ikke mindst takket være virkelig digtige læsevejledere og en meget engageret plc-medarbejder. 

"Hun gør et kæmpe stykke arbejde og har forberedt en mappe med en masse sjove læseopgaver til eleverne. Også opgaver som ikke direkte er læsning, fx at lave et flot bogmærke eller andet, som ikke kræver, at man er meget dygtig til at læse. Det skal være sjovt og føles rart for alle".

Kathrine Hauge understreger, at det er en fælles indsats. For det kræver noget af alle lærere. 

"Det er jo den lærer, der har klassen på det givne tidpunkt, der læser med dem. De skal jo afgive fx ders sparsomme matematiktimer. Jeg er virkelig imponeret over den arbejdsindsats, lærerne lægger for dagen. Det er, fordi vi tror på, at det her giver en masse fagligt og socialt for alle. Og lærerne får lov at se deres elever på en ny måde. Det giver også noget særligt". 

Inspiration til læsningen

Har man ikke allerede planlagt læsning til på onsdag, kan man finde inspiration på hjemmesiden 'Den kæmpestore læsedag', hvor Gyldendal og Høst & Søn har samlet en masse inspiration til sjove læseaktiviterer. 

Nationalt Videnscenter for Læsning har også udgivet et magasin med podcast til dagen, som handler om Sprogfitness med masser af inspiration til sjove læseaktiviteter. 

Skal I lave noget sjovt, spændende eller anderledes, så fortæl gerne om det herunder.

Folkeskolen.dk kommer ud og besøger en af skolerne på onsdag. Så kontakt os gerne enten her eller direkte på sga@folkeskolen.dk.

Læs mere

Den kæmpestore læsedag

NVL's magasin om Sprogfitness