Inge Alfredsen

Avedøre Skole i Hvidovre, underviser i engelsk og dansk (mellemtrin). Undervist i 14 år.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad gør du, når dine elever keder sig?

»Hvem har bestemt, at det er et problem, at børnene keder sig? Hvis man spørger børnene, om det går godt i matematik, så siger de, at det er sjovt eller kedeligt, men ikke om de lærer noget. Derfor synes jeg, at det er en sjov debat med kedsomhed. Mine elever siger nogle gange til mig, at det er kedeligt, det vi laver. Jeg kan ikke love, at alt i skolen er sjovt. Man skal sætte rugbrødsmotoren i gang og lave det, man nu engang skal.

Mit råd til eleverne er: Hvis det skal være sjovere, skal I prøve at engagere jer og gå ind i opgaverne. Ting bliver sjovere, hvis man kan finde ud af det og følge med i, hvad de andre snakker om. Hvis I ikke kan finde ud af opgaverne, skal I bede om hjælp«.

Hvordan påvirker det dig, at eleverne keder sig?

»Det påvirker mig ikke. Det er ærgerligt, hvis de keder sig, men det gør jeg også nogle gange i mit job. Jeg er også nødt til at tage mig sammen, hvis jeg lytter til noget, som jeg ikke synes er spændende, men så må jeg prøve at gøre det spændende ved at skrive nogle noter eller være aktiv i en samtale om emnet«.

Powered by Labrador CMS