»Livsduelighed er et ord, vi kun har på dansk. Det er ikke det samme som livsmestring. Det handler nemlig ikke om, at der er et liv derude, som du skal mestre«, fortæller forsker Louise Tidmand.
»Livsduelighed er et ord, vi kun har på dansk. Det er ikke det samme som livsmestring. Det handler nemlig ikke om, at der er et liv derude, som du skal mestre«, fortæller forsker Louise Tidmand.

Livsduelighed handler om trivsel og dannelse

Arbejde med livsduelighed gavner alle børn, fortæller skole­lederen på Magleblik Skole. Det handler om at se hinanden fra forskellige sider, siger forsker i livsduelighed.

Publiceret

MAGLEBLIK SKOLE ARBEJDER MED TRIVSELOG LIVSDUELIGHED PÅ ALLE KLASSETRIN

I udskolingen arbejder eleverne med et nyt digitalt materiale,»Vejen for mig« fra Styrkeakademiet. I alt tre skoler i landetarbejder nu med materialet, og Styrkeakademiet har oplevet storinteresse for det på webinarer holdt på mere end 100 skoler,efterskoler, STU og ungdomsuddannelser.

Louise Tidmand har været i gang med kurser i livsduelighed i 13skoler og kommuner igennem det seneste år. Styrkeakademietsmaterialer bliver brugt på over 1.500skoler. www.styrkeakademiet.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Nogle vil tænke, at her er der tale om endnu et projekt på en skole - en mode. Men nej, vi prøver at blive klogere, og vi synes, det her giver mening for os. Hvis vi om tre år siger, at vi tog fejl, så prøver vi noget andet. Vi har ikke opfundet den perfekte folkeskole, men vi vil gerne prøve, og vi ønsker at udvikle os. Det er i det lys, vi ser vores arbejde«, siger Wenche Fogsgaard.

Louise Tidmand fortæller, at vi alle har nogle iboende styrker i os, og at de findes på tværs af geografi, religion og kulturer. Nogle af styrkerne er vores topstyrker.

»Det er den viden, vi skal bruge konstruktivt. Eleverne kan arbejde med styrkeprofiler. De kan se på det i litteraturen, når de spiller spil, og når de leger. Det handler om at kunne spejle sig i andre. Man kan sige: Okay, du bruger den styrke i den sammenhæng, der vil jeg bruge denne styrke. Aha, sådan kan det også være. Det er med til at skabe tolerance over for forskellighed«, siger hun.

Wenche Fogsgaard siger, at flere lærere har fortalt, at eleverne ofte er mere interesserede i de andres styrker - klassekammeraternes - end i deres egne.

Powered by Labrador CMS