Både TTH Holstebros herre- og damehold skal deltage i pilotprojektet.

Ligahåndboldklub og kommune går sammen om Åben Skole

I et nyt pilotprojekt skal håndboldklubben TTH Holstebro både byde ind med boldbasis i idræt, men også foredrag om livet som professionel håndboldspiller. "Tilgangen er at se på håndboldspillerne som hele mennesker", siger koordinatoren.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den åbne skole, der er en del af folkeskolereformen, kan føre til flere ting: Som navnet antyder, kan det føre til en åbning af skolen, men åbningen går begge veje. Det fortæller John Mikkelsen, der er direktør i Håndboldklubben TTH Holstebro, der både spiller i den bedste herre og dame-liga.

"Vi går aktivt ind og hjælper med i den åbne skole - men vi vil også gerne åbne dørene til vores klub", siger han til folkeskolen.dk.

Ligahåndboldklubben har i en samarbejdsaftale med Holstebro Kommune aftalt, at klubben skal være en aktiv rollemodel for lokale folkeskoler og andre idrætsforeninger.

Derfor går håndboldklubben nu i gang med et pilotprojekt: På Rolf Krake Skole får 9-klasseseleverne besøg af ligaspillere både fra klubbens herre - og damehold.

"Ligaspillerne kommer ud i fire undervisningsforløb og er undervisere i boldbasis. Derudover holder spillerne et foredrag for hele udskolingen om vejen fra at være skoleelev til at blive professionel håndboldsspiller: Hvad indebærer det i forhold til ambitioner og motivation, og hvad kræver det i forhold til at sætte sig mål og afpasse sin livstil. Samtidig får vi eleverne med ud på vores arbejdsplads, hvor de får et indblik i, hvordan en arbejdsplads som en håndboldklub fungerer, og hvad der skal til for at drive sådan et foretagende", fortæller John Mikkelsen.

Høring: Åben Skole kræver systematik

Relevant undervisning

Pilotprojektet skal også bruges til at få afklaret, hvordan håndboldklubben kan bidrage i skolen.

"Det handler ikke om, at alle skal blive professionelle håndboldspillere i TTH Holstebro, selvom vi selvfølgelig håber, at der er nogen af dem, der vil håndbolden. Det primære er også at vise, hvad der ligger bag personen, der er professionel håndboldspiller. Og hvordan erfaringerne fra håndboldverdenen kan kobles til matematik, idræt, fysisk-kemi, kost og ernæring eller dansk. Helt dagsaktuelle problemer og erfaringer, som kan hjælpe med at gøre undervisningen så relevant og nutidig som muligt", siger John Mikkelsen.

I første omgang bliver det altså et pilotprojekt på én skole, men tanken er, at det skal rulles bredt ud. Håndboldklubben har dog ikke kapacitet til at være ude på "10 skoler hver eneste uge".

"Men det skal ske i et fornuftigt omfang, alt efter hvor interessant det er for skolerne", siger John Mikkelsen og gætter på, at et realistisk omfang kunne være op til fire besøg om året per skole.

Skole og idrætsforening samarbejder om aktive frikvarterer

Hele mennesker

For Martin Graversgaard, der er åben Skole-koordinator og tilknyttet Holstebro Ungdomsskole, er samarbejdet ideelt:

Han forsøger især at bygge bro til områdets idrætsforeninger, og der møder han udfordringen, at de gerne vil samarbejdet, men i skoletiden er foreningernes frivillige på arbejde, så det kan ofte være svært at få det til at lykkes rent praktisk. Der er mulighederne anderledes for de professionelle håndboldspillere.

Udover logistisken er også indholdet i samarbejdet et scoop for Martin Graversgaard. Han er især optaget af, at projektet får læringsmæssig kvalitet, og han peger på det idrætsfaglige, håndboldtekniske og generelt boldtekniske som den umiddelbare faglige gevinst.

Derudover bliver det en stor oplevelse for eleverne at blive undervist af rollemodeller og idoler, som de kender fra tv.

"Da gik jeg til John, var min tilgang at se på håndboldspillerne som hele mennesker. Kan vi for eksempel tale om kulturmøder: De har udenlandske spillere i klubben. Kan vi undersøge samfundsvidenskabelige perspektiver: Hvordan er deres ansættelsesforhold? Og hvilke uddannelsesmæssige overvejelser, skal man gøre sig, hvis man gør karriere i professionel idræt", siger Martin Graversgaard og peger på kost og ernæring i madkundskab, muskelskader og forebyggelse i biologi, som nogle af de andre faglige perspektiver, der kan komme i spil, når man inviterer de professionelle håndboldspillere ind i undervisningen.

Pilotprojektet skydes i gang tirsdag d. 28. marts 2017.