Billedkunstformand: Vil I have praksisfaglighed, så lad praktisk-musiske fag fylde en tredjedel af skemaet

Billedkunstlærernes formand er glad for, at Sammen om Skolen vil have mere praksisfaglighed. Men start med at se på, hvor lidt de praktisk-musiske fag fylder på skemaet og gør det obligatorisk i læreruddannelsen, siger hun.

Publiceret

Hvis det skal lykkedes med praksisfaglighed i alle fag, er det nødvendigt, at man som lærer også får nogen kompetencer i de praktisk-musiske fag, som kan anvendes og integreres i skolens øvrige fag.

Mere anvendelsesorienteret og praksisfaglig undervisning i alle fag er en af de store dagsordner i samarbejdet mellem undervisningsministeren og skolens parter. Flere af de faglige foreninger var for en måned siden inviteret med til et møde i ’Sammen om Skolen’-samarbejdet blandt andre billedkunstlærernes formand Lykke Andersen Hun mener bestemt, at billedkunst har en vigtigt rolle i den proces.

”Faget i sig selv er jo praksisfagligt. Det handler det om at kombinere teori og praksis, at eksperimentere og arbejde i praksis. Få erfaringer med at udtrykke sig i et visuelt sprog. Lære at anvende forskellige materialer og redskaber”, siger hun.

Ideen om at gøre alle fag mere praksisfaglige, synes hun er glimrende, og måske er man modne til det nu i modsætning til sidst hun oplevede samme dagsorden for 15 år siden, hvor den såkaldte Bamford-rapport pegede på, at de praktisk-musisk fag kunne gøre en forskel for at hæve Pisa-resultaterne.

”Men start nu med at kigge på, hvor meget de praktiske fag fylder i dag. Kun 14 procent i udskolingen. Tænk, hvis man startede med at dele lagkagen i tre lige store dele, så de praktisk-musiske fag fyldte ligeså meget som de naturfaglige og de humanistiske fag”, siger hun med henvisning til en optælling, Undervisningsministeriet har foretaget af, hvor meget fagblokkene fylder i de skandinaviske lande. I Sverige fylder de praktiske fag i udskolingen næsten en tredjedel.

Alle burde have ét praktisk fag i læreruddannelsen

På samme måde mener hun, at man på læreruddannelsen burde sikre, at alle havde mindst ét praktisk-musisk undervisningsfag. Hvis det skal lykkedes med praksisfaglighed i alle fag, er det nødvendigt, at man som lærer også får nogle kompetencer i de praktisk-musiske fag, som kan anvendes og integreres i skolens øvrige fag.

Det er dog ikke gjort med at ændre skemaerne og læreruddannelsen, for hvis man virkelig mener det med at øge praksisfagligheden, så må der også følge resurser med.

Lykke Andersen mener, at man kunne sætte en binding i læreruddannelsen, så alle skulle have mindst ét praktisk-musisk undervisningsfag. nm
Lykke Andersen mener, at man kunne sætte en binding i læreruddannelsen, så alle skulle have mindst ét praktisk-musisk undervisningsfag. nm

”Det her kræver noget i forhold til skolernes indretning. Der er simpelthen ikke nok faglokaler. Hvis man fx skulle have håndværk og design hele vejen op, så er der ikke faciliteter til det. Klasselokalerne mangler plads til at arbejde praksisfagligt, for de er kun indrettet med et smartboard, borde og stole"

Man skal også sikre, at man har linjefagsuddannede lærere.

"Og at man bruger dem og ikke sætter pædagoger til at undervise i praktisk-musiske fag, som vi ser nogle steder i indskolingen. Pædagoger er meget dygtige til en masse ting, men man skal have linjefagsuddannede lærere, hvis det her skal gøre en virkelig forskel”, siger Lykke Andersen.

Powered by Labrador CMS