Eleverne har 15 minutter til at tegne deres vej op på papiret med sort tusch. Bagefter skal de farvelægge med oliekridt, og til sidst skal hele billedet overmales med en ud af fem baggrundsfarver alt efter vejtypen, forklarer billedkunstner Mim Birk. Se flere billeder ved at klikke på tallene.

Elever tegner sig til kristendom

Vejen har været et yndet motiv i kunsten, men ’vejen’ kan også forstås i overført betydning som vejen igennem livet. Et undervisningsforløb mellem de folkekirkelige skoletjenester og Nivaagaards Malerisamling kombinerer billedkunst og kristendomskundskab.

Publiceret Senest opdateret

vejen

Vejen som symbol er et tværfagligt projekt mellemkristendomskundskab og billedkunst for elever i 4.-7.klasse.Undervisningsforløbet handler om vejen som symbol på livet, ogformålet er at give eleverne mulighed for at reflektere overafgørende valg af veje i livet samt over, hvordan man bedst bevægersig ad dem og dermed lever sit liv. Projektet er et samarbejdemellem de folkekirkelige skoletjenester i Frederikssund,Frederiksværk samt Fredensborg-Helsingør og NivaagaardsMalerisamling. Som led i forløbet besøger alle klasser besøgerudstillingen Vejen, et motiv i kunsten gennem 400 år på Nivaagaard,og de skaber efterfølgende billedkunst med hjælp frabilledkunstnerne Mim Birk og Marina Pagh.

På Maja Lisa Engelhardts maleri Vej gennem Landskab (2000) kan det være svært at finde, hvor vejen starter, fortæller museumsinspektør Birgitte von Folsach.
"A couple of listeners" af kunstneren HuskMitNavn. Kæresteparret har musik i ørene, men lytter de mon til det samme?
Baggrundsfarven fortæller hvilken type vej, der er tale om. Rød er fantasivejens farve, den uhyggelige vej er lille, korsvejen er blå, afvejen er grøn, og vejen til frelse er gul.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da eleverne fra 6.c på Nivå Skole skal udvælge et billede på Nivaagaards Malerisamling, falder en lille gruppe hurtigt over maleriet "A couple of listeners" af kunstneren HuskMitNavn. Det forestiller et kærestepar, der går hånd i hånd ud af en vej, der forsvinder i horisonten, som i en perspektivtegning.

"Det ligner livets vej, og den viser en digital tid", forklarer en pige om valget. Sammen med sin klasse er hun på besøg på Nivaagaards Malerisamling for at se udstillingen Vejen, et motiv i kunsten gennem 400 år. Besøget er en del af et undervisningsforløb om vejen som symbol i både billedkunst og kristendomskundskab. Undervisningsforløbet er blevet til i et samarbejde mellem Nivaagaards Malerisamling og de folkekirkelige skoletjenester i Fredensborg-Helsingør, Frederikssund og Frederiksværk Provstier.

"I sidder ved computeren og skriver med hinanden - I er sammen og alligevel alene. Vi ved ikke om de lytter til det samme", siger museumsinspektør Birgitte von Folsach, der står for dagens omvisning, og peger på billedet. I hver sit synlige øre har begge personer hver en letgenkendelig høretelefon.

Jelved: Kunst og kultur er brændstof for fællesskabet

Lys for enden af vejen I det tilstødende lokale stopper 6.c op ved et ekspressivt maleri. Det er malet af Maja Lise Engelhardt, som er den eneste erklærede kristne blandt de udstillede malere.

"Kan I se vejen her?" spørger Birgitte von Folsach. En elev forsøger sig, men det er svært, når det er et abstrakt maleri.

"Nogen ser, at vejen starter her, men andre ser den her", fortæller Birgitte von Folsach, mens hun peger til højre og venstre på maleriet, og fortæller eleverne, at kunstneren læser meget i Biblen, og at det skinner igennem i hendes kunst. For eksempel er der noget, der ligner et mørkt og tornet krat på billedet, men i midten er der lys.

"Man kan ikke gå livets vej uden at få knubs undervejs, men for enden er der lys, hvis man tror", tolker Birgitte von Folsach for børnene.

Elever englehopper i domkirke

Vejen som kunst Udover at skulle tolke og analysere vejen som motiv, så skal eleverne også skabe et billede på deres egen vej.

"I kan tegne den uhyggelige, farlige vej eller fantasiens vej, som I har lyst til at rejse ned ad, og hvor alt kan ske. Eller hvad med vejen til frelse? I kan også tegne afvejen eller korsvejen", siger billedkunstner Mim Birk. Eneste krav er, at vejen tegnes i fugleperspektiv og efter inspiration fra kunstneren Friedensreich Hundertwasser. Glade over endelig at kunne sidde ned og selv lave noget griber eleverne sorte tuscher og begynder at tegne en skitse til deres vejbillede.

Netop det selv at skabe noget og inddrage kunstens verden, gør det nemmere at undervise eleverne i de store eksistentielle og livsfilosofiske spørgsmål, som 'vejen' også kan tolkes som.

"Eleverne får meget at vide under omvisningen, og det skal de have ud på en måde. Når de skal omsætte billeder til ord til billeder, så tror vi på at det sidder bedre fast", fortæller Mette Berndsen, der er kunsthistorier og konsulent i Folkekirkens Skoletjeneste Frederiksværk Provsti. Forud for besøget på museet har eleverne over flere timer arbejdet med temaet vejen som symbol ud fra et undervisningsoplæg fra skoletjenesten.

"Hvis der i kunsten ligger en erkendelsesdel, så ligger der også det i skabelsesdelen. Eleverne sidder og ser med deres hænder, og så hænger det bedre fast, når de kommer hjem. Når de sidder med deres tegning over en vej, tænker de på deres egen vej", siger hun.

Fire elever på fire skoler maler ét billede

'Vejen' mere livsfilosofi end kernekristendom Eleven Sara synes også, at det var sjovt at tegne. Hendes vej blev til en fantasimotorvej.

"Jeg er optaget af, hvordan billedet er opbygget og hvilke farver der brugt. Jeg ville gerne fremhæve nogle særlige mønstre", fortæller hun. Når hun skal tænke på 'vejen', så tolker hun det som livets vej.

"Det første, jeg tænker på, er livets vej, og det er noget, vi alle sammen skal gå. Det er noget, vi også har talt meget om i undervisningen".

Kristendomskundskabslærer i 6.c Marianne Willadsen synes, at projektet har en god kombination mellem at eleverne skal betragte og analysere billeder for derefter selv at skabe.

"Men de synes nok, at det sjoveste er tegne selv. Det er sværere at sætte ord på billeder, og det er ikke alle i 6. klasse, der er der endnu". Oplægget for projektet er at kombinere kristendom med billedkunst. Selvom Jesus ifølge Johannesevangeliet sagde "Jeg er vejen og sandheden og livet", så ser Marianne Willadsen en udfordring i at få mere kristendom indover, når klassen er vendt tilbage til Nivå Skole.

"Det med vejen er selvfølgelig livsfilosofisk, men det sværeste bliver nok at få kernekristendommen med Biblen indover, så det giver mening".

I alt har 50 klasser været igennem undervisningsforløbet på Nivaagaard, og fra 21. juni til 24. august bliver elevernes vej-tegninger udstillet. Fra efteråret får elever i Vendsyssel og omegn mulighed for at prøve samme forløb, da særudstillingen rykker til Vendsyssel Kunstmuseum.

Bibelske fortællinger. GAB eller...

Powered by Labrador CMS