Norge vil styrke de praktiske og æstetiske fag i skolen

"Det må ikke blive frikvartersfag. Det er vigtige fag, som har stor værdi i skolen", sagde Norges uddannelsesminister om de kreative fag, da han forleden fremlagde planer om nye læringsmål. Han foreslår nye separate læreplaner for håndværksfag og kunstfag, styrkelse af fagene i læreruddannelsen og videreuddannelse af lærerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Diagnosen for de praktiske og æstetiske fag er, at de har for svage fagmiljøer i grundskolen, specielt på de lavere trin. Der er få lærere, som har specialiseret sig i disse fag, og de bliver ofte set på som pausefag af eleverne". Sådan lød det ifølge Periskop.no fra Norges uddannelsesminister Torbjørn Røe Isaksen, da han fremlagde sit oplæg til nye læreplaner i Norge - "Fag - Fordypning - Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet".

Ministeren ønsker at styrke kunst- og håndværksfagene, og den nye plan lægger op til, at der bliver udarbejdet én læreplan for kunstfagene og en anden for håndværksfagene. Der skal indføres eksamen i fagene, og regeringen vil indføre krav til lærere, der undervise i fagene. 

"Det, vi foreslår, er at indføre kompetencekrav for alle nye lærere, som skal undervise i disse fag. Desuden vil vi give lærerne, som allerede underviser i praktiske og æstetiske fag tilbud om videreuddannelse", siger han til Periskop.

Ikke mere teori

Han understreger, at styrkelsen af fagene ikke betyder, at de skal være mere teoretiske. 

"Vi har fået tilbagemeldinger om, at der allerede er for meget teori, og det vil vi lytte til", siger han.

Norge er i gang med at revidere skolens læringsmål og har i den forbindelse fået udarbejdet en række rapporter om fremtidens skole. Her fremgår det, at de kunstneriske og praktiske fag er meget vigtige for de kompetencer, eleverne vil få brug for i fremtiden.

"Det er også af stor værdi for samfundet, at der findes kompetencer til at skabe kunstneriske og kulturelle udtryk. Den åbne og eksperimenterende tilskyndelse til at skabe inden for kunst og kultur kan være berigende både for samfundet og for den enkeltes liv", står der blandt andet i rapporten.

Læs mere

Rapporten "Fremtidens skole Fornyelse av fag ogkompetanser"

Periskop

Powered by Labrador CMS