Det var en del af hensigten med folkeskolereformen, at pædagoger i højere grad skulle inddrages i skoledagen, siger undervisningsminister Ellen Trane Nørby.

Pædagoger i skolen: Ministeriet vil tælle på en ny måde

En del af hensigten med folkeskolereformen er, at pædagoger i højere grad skal inddrages i skoledagen, fastslår undervisningsminister Ellen Trane Nørby og lover, at hun derfor også fremover vil kunne opgøre, hvor mange årsværk, pædagogerne kommer til at levere i skolernes fagopdelte undervisning".

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeriet vil fremover opgøre personalesammensætningen på en ny måde. Det skyldes politikernes ønske om, at pædagoger skal undervise mere i skolen.

Det afslører undervisningsminister Ellen Trane Nørby i et svar til Liberal Alliances undervisningspolitiske ordfører Merete Riisager.

"Ministeriet har ikke data, der muliggør en opdeling af de forskellige personalegrupper ud fra, hvilken type undervisning de varetager", skriver ministeren og fortsætter:

"Jeg kan dog orientere om, at ministeriet fra skoleåret 2015/2016 har omlagt indberetningen af årsværk, således at det skulle blive muligt at opgøre personalegrupperne fordelt på henholdsvis fagopdelt undervisning og øvrig tid med eleverne".

"Øvrig tid med eleverne omfatter både den understøttende undervisning og personalets anden tid med eleverne i form af eksempelvis elevernes pauser. Herved bliver det også muligt at opgøre årsværksforbruget for eksempelvis pædagogers deltagelse i den fagopdelte undervisning".

 "Det er pt. ikke planlagt at udvide opgørelsen, så pædagogmedhjælpere indrapporteres i en selvstændig kategori".

 "Det skal i øvrigt bemærkes, at det var en del af hensigten med folkeskolereformen, at pædagoger i højere grad skulle inddrages i skoledagen", fastslår ministeren.

Pædagogmedhjælpere har ansvaret for undervisningen

Merete Riisager havde stillet spørgsmålet:

 "Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang henholdsvis pædagoger og pædagogmedhjælpere har ansvaret for egentlig undervisning på de danske folkeskoler?". 

Men Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har pt. kun tal for udviklingen i personalesammensætningen på skolerne fordelt på følgende personaletyper: Lærere, ledere, børnehaveklasseledere og pædagoger, oplyser ministeren.

Pædagogmedhjælpere er opgjort under kategorien 'Pædagoger', tilføjer hun.

LA til ministeren om pædagogmedhjælpere, der underviser: Lovligt?

25 procent flere pædagoger i skolen

I skoleåret 2011/12 var der således 2.935 pædagoger og pædagogmedhjælpere i skolerne, i 2012/13 3.311 og i 2013/14 3.709, oplyser ministeren. Altså en stigning på over 25 procent i løbet af de tre skoleår.

Merete Riisager stillede sine spørgsmål til ministeren på foranledning at artikler på folkeskolen.dk, der afslører, at pædagoger og pædagogmedhjælpere står for en stor del af undervisningen på Thorning Skole i Silkeborg. Det har bragt forældrene i oprør.

Elever bliver undervist af pædagog-medhjælpere