Antallet af fuldtidslærerjob er faldet med 6891 fra 2008 til 2017. I samme periode er antallet af fuldtidspædagogjob steget med 6.547. Se hvordan de forsvundne lærerstillinger og oprettede pædagogstillinger fordeler sig i alle landets kommuner længere nede i artiklen.
Antallet af fuldtidslærerjob er faldet med 6891 fra 2008 til 2017. I samme periode er antallet af fuldtidspædagogjob steget med 6.547. Se hvordan de forsvundne lærerstillinger og oprettede pædagogstillinger fordeler sig i alle landets kommuner længere nede i artiklen.

På 10 år er knap 7000 lærerjob vekslet til pædagogjob

For 10 år siden var der godt 47.000 lærer-fuldtidsjob i folkeskolen. I dag er der kun godt 40.000 tilbage. I samme periode er antallet af fuldtidspædagogstillinger steget med omtrent det samme antal, viser tal fra Undervisningsministeriet.

Publiceret

Lærerfald overstigerelevnedgangen

Ifølge Undervisningsministeriet var der præcist 6891 færrefuldtidslærerstillinger i 2017 sammenlignet med 2008, som er detsenest år, ministeriets data går tilbage til. 

Det svarer til et fald i antallet af lærerstillinger opgjort iårsværk på 14,6 procent. 

I samme periode er nedgangen i antallet af elever i folkeskolenifølge tal fra Danmarks Statistik faldet med 6,6 procent. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antallet af lærerstillinger daler støt i skolerne, mens antallet af pædagogstillinger stiger. 

Et træk som folkeskolen.dk har lavet i Undervisningsministeriets Datavarehus viser, at pædagogerne i skoleåret 2007/08 stod for 1288 fuldtidsstillinger i folkeskolen. Pædagog-antallet er steget jævnt siden, men voksede eksplosivt ved folkeskolereformens start i 2014/15 til 6259 årsværk og nåede sidste år op på næsten 8000 fuldtidspædagoger.

I samme periode er antallet af fuldtidslærerstillinger faldet mere jævnt over hele den seneste 10 års-periode.

Datatrækket fra Undervisningsministeriets Datavarehus kommer samtidig med, at en ny undersøgelse fra BUPL viser, at pædagoger tit står alene med eleverne.

DLF: Faldende antal lærere er bekymrende 

"Det er dybt bekymrende, at der bliver færre lærere i skolen", lyder det også fra formand for Danmarks Lærerforenings Overenskomstudvalg Gordon Ørskov Madsen.

"Vi har virkelig brug for veluddannede lærere til at varetage undervisningen. Det giver bedre undervisning, bedre trivsel i klassen og dermed bedre indlæring for eleverne - derfor er det stærkt bekymrende, at det går den vej".

Han fortæller, at faldet i antallet af elever i perioden slet ikke kan forklare faldet i antal af lærerstillinger.

"Faldet i antallet af lærere skyldes hovedsageligt besparelser i kommunerne - kun 1/3 af faldet skyldes fald i elevtallet. Til trods for, at undervisningstimetallet steg markant med folkeskolereformen i 2014, er antallet af lærere fortsat med at falde. Det er helt uholdbart. Det har medført et stort arbejdspres, og derfor har folkeskolen svært ved at tiltrække de mange læreruddannede, der i dag beskæftiger sig med noget andet uden for folkeskolen", siger han. 

Han erkender, at hvis man lokalt slet ikke kan skaffe uddannede lærere, kan det være relevant at bruge skolens pædagoger - men så skal de ansættes på lærervilkår.

Powered by Labrador CMS