Undervisningsminister Merete Riisager (LA) udsendte i går breve til alle skolens aktører. I brevet opfordrer hun aktørerne til at bruge det råderum, somfolkeskolelovgivningen giver.
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) udsendte i går breve til alle skolens aktører. I brevet opfordrer hun aktørerne til at bruge det råderum, somfolkeskolelovgivningen giver.

Alle skolens aktører har fået ministerbrev om større råderum

Ikke kun lærerne, men også pædagoger, skoleledere, skolebestyrelser og kommunalpolitikere fik i går et brev, hvor Merete Riisager sammen med formanden for de enkelte organisationer skrev om, at de skal bruge det råderum, som folkeskolelovgivningen giver.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen mener, at det er meget naturligt, at undervisningsminister Merete Riisager sammen med Danmarks Lærerforening, BUPL, Skole og Forældre, Skolelederforeningen, BUPL's lederforening og KL har sendt breve ud til aktørerne omkring skolen. 

Til det siger Claus Hjortdal:

"Det er teoretisk set rigtigt, at man kommunalt set kan lave sine egne læseplaner. Men det er der stort set ingen kommuner, der gør, så derfor giver det ikke mening at snakke om, at det er kommunerne der har det største råderum på det. Det er ude på skolerne, det foregår".

Kommunalforsker: Kommunerne har sidste ord

Men det modsiger kommunalforsker Roger Buch, der er forskningschef på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han anser de nye frihedsgrader, lærerne blev stillet i udsigt, for at være begrænsede, fordi både Folketinget og kommunerne lægger rammer ned over skolerne:

"Folkeskoleloven lægger den yderste ramme, og indenfor den ramme lægger hver enkelt kommune en ramme ned over deres folkeskoler. Og så er det aktørerne på den enkelte skole, som finder ud af - indenfor de to rammer der er lagt ned over os og det råderum der stadigvæk er tilbage - hvad ønsker vi så at gøre".

Han slår dog fast, at det ifølge lovgivningen altid vil være kommunalbestyrelserne, der får det sidste ord:

"Hvis nogle af skolebestyrelserne trækker i en retning, som byrådet ikke synes om, så kan kommunalbestyrelsen jo lægge pres på, så det bliver på den måde, som de gerne vil have det".

Roger Buch ser samtidig ministerens tiltag som et forsøg på at ændre i folkeskolereformen:

"I virkeligheden ændrer man på den skolereform, der blev indført under den forrige regering, uden at vedtage en ny reform af folkeskolen". 

Læs mere

Skolestartsbrev tilpolitikerne i kommunernes børne- og ungeudvalg (pdf)

Skolestartsbrevet til lærerne (pdf)

Skolestartsbrevettil pædagogerne (pdf)

Skolestartsbrevettil skoleledelserne (pdf)

Skolestartsbrevettil skolebestyrelserne (pdf)


Powered by Labrador CMS