
Madkundskabsildsjæl vinder Stinusprisen
Lærer, lektor og forfatter Helle Brønnum Carlsen har hele livet kæmpet for, at faget madkundskab får anerkendelse. Hendes ihærdighed og vedholdenhed bliver i dag hædret med Lærerforeningens pris, Stinusprisen.
er insisterende. Hun forklarer og argumenterer ikke bare med ord, men også med hænder, øjne og krop. Både når hun foran sine elever på N. Zahles Seminarieskole, forklarer hvordan man tilbereder braiseret svinenakke, når hun underviser lærerstuderende på Københavns Professionshøjskole, når hun skriver fagbøger og når hun mødes med politikere og interesseorganisationer for at gøre sit til, at faget madkundskab får den anerkendelse, som hun mener, det fortjener.
I dag kan hun føje Stinusprisen til sit meget lange cv. Stinusprisen er en pris, Danmarks Lærerforening på sin kongres giver til en person, som har bidraget til udvikling af folkeskolen.
Helle Brønnum Carlsen føler, at prisen anerkender hendes livslange kamp for madkundskab.
"På det personlige plan har jeg kæmpet for det her hele mit liv. At madkundskab skal blive til et fag, der får agtelse. Det at jeg får prisen føler jeg egentlig, at den kamp bliver anerkendt. Så jeg føler, jeg får et skulderklap for at have taget den kamp i 35 år", siger hun i en video, som DLF har lavet i anledning af prisen.
"Selv små fag kan også udfolde sig på helt særlige gode vilkår, hvis man kæmper for det".
Passion for undervisning og mad
Passion for undervisning og mad
Helle Brønnum Carlsen var tydeligt overvældet, da hun gik på talerstolen og takkede for prisen.
"Faktisk modtager jeg den her fornemme pris, fordi jeg har fået lov til at gøre det jeg allerhelst ville i mit liv. Jeg ville gerne blive klogere på undervisning og klogere på mad. Undervisning og mad har nogle meget store fælles berøringsflader", sagde hun og nævnte, at begge dele kræver fordybelse, kropslig tilstedeværelse, nærvær, kreativivtet og glæde.
Til sommer har hun været uddannet lærer i 40 år - og hun anbefaler andre, som brænder for lærergerningen til også at gøre noget andet ved siden af.
"I sit arbejdsliv er det nogle gange fint, at man trækker sig tilbage. Da jeg skrev p.hd, fandt jeg ud af, at jeg skulle undervise på en anden måde, men også, at jeg skulle blive ved med at undervise", sagde hun og fortalte, hvordan skolelederen blev overrasket over, at hun efter at have taget en ph.d ville tilbage til klasseværelset.
I talen slog hun også et slag for, at lærere får lov til at undervise samme klasse gennem hele skolegangen.
"Det giver mening i en meget omskiftelig tilværelse", sagde hun.
"Selvom jeg har været lærer i snart 40 år, så har jeg lovet 2.y, det hedder de nu, at det bliver meget, meget stort om syv et halvt år, når vi holder op sammen".