Troels Lund Poulsen og Anders Bondo Christensen.

Ministeren og Bondo i heftig debat om faglig læsning

Undervisningsministeren kalder Anders Bondo ukonstruktiv. Mens Bondo undrer sig over den manglende dialog med ministeriet om faglig læsning. Faglig læsning-initiativer fra såvel ministeriet som DLF er anledning til diskussionen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsminister Troels Lund Poulsen og formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen er enige om, at faglig læsning er værd at sætte fokus på. DLF har i den anledning søsat med kampagnen "Vi læser for livet".

Og Undervisningsministeriet kommer nu på banen med publikationen "Læsning i fagene".

Men ud over viljen til at sætte fokus på faglig læsning, er der ikke meget fælles fodslaw.

I et indlæg på folkeskolen.dk skriver Troels Lund Poulsen om DLF's kampagne "Vi læser for livet":

"Desværre er kampagnen offentligt blevet skudt i gang med nogle lidt ukonstruktive kommentarer fra formand for DLF Anders Bondo Christensen. Han får det til at lyde som om, at kampagnen Vi læser for livet er opstået som en reaktion på, at regeringen sover i timen, når det kommer til at styrke læsefærdighederne. Intet kunne være mere forkert. Regeringen vil netop sætte målrettet ind for at styrke læsningen gennem hele skoleforløbet."

Orkede ikke at vente længere

I et svar på undervisningsministerens indlæg skriver Anders Bondo Christensen, at det er syv år siden, DLF første gang foreslog at gøre læsning til et fælles nationalt indsatsområde. Han fortsætter:

"For knap halvandet år siden lancerede statsminister Lars Løkke Rasmussen, at han ville etablere et partnerskab om folkeskolen. Såvel skriftligt som mundtligt orienterede vi flere gange om, hvordan læseprojektet efter vores mening kunne være et væsentligt element i et partnerskab. Som bekendt valgte statsministeren at aflyse partnerskabet endnu inden parterne var mødtes for første gang. Det er baggrunden for, at vi i januar valgte at iværksætte vores eget læseprojekt. Vi orkede ærlig talt ikke at vente længere."

Opkvalificering af faglærerne

Troels Lund Poulsen fortæller i sit indlæg, at regeringen vil bruge nogle af de 150 millioner kroner, der er sat af til den såkaldte læsefond til netop faglig læsning:

"I læsefonden har vi afsat midler til en bred opkvalificeringsindsats af faglærerne på alle landets skoler i faglig læsning. I samarbejde med de lokale læsevejledere og professionshøjskoler skal der sættes intensive læringsforløb om læsning i fagene i gang på skolerne. På de 550 skoler med de dårligste resultater skal indsatsen styrkes yderligere. Det hele følges op af udvikling af materialer til faglig læsning i 3.-5. klasse samt en kampagne, der understreger betydningen af at arbejde målrettet med læsning i alle fag", skriver ministeren.

Anders Bondo svarer:

"Vi hører ofte om de 150 millioner kroner i læsefonden, men hvad bliver pengene egentlig brugt til? Du fortæller nu, at ministeriet offentliggør en netpublikation om faglig læsning. Hvorfor har du ikke henvendt dig for at høre om, hvordan det initiativ kunne spille sammen med vores initiativ? Vores initiativ er blevet en bragende succes, hvor mere end en tredjedel af skolerne allerede har bedt om at få besøg af en læseekspert, hvor rigtig mange kommuner får inspiration på en række regionale møder, og hvor en del kommuner og lærerkredse allerede samarbejder om at iværksætte læseprojektet lokalt. Vi kan bruge al den støtte til projektet, som vi overhovedet kan få".

Lidt enige

Til sidst er der lidt plads til forbrødring:

"Når alt kommer til alt, er vi jo helt tydeligt enige om at satse massivt på at løfte danske elevers læsefærdigheder", skriver Troels Lund Poulsen.

Anders Bondo svarer:

"Tak for rosen til vores læseprojekt. Den vil jeg skynde mig at sende videre til de lærere, ledere og børnehaveklasseledere, der har taget handsken op og bruger projektet til at give eleverne en bedre læseundervisning i dagligdagen i folkeskolen".

Læs begge debatindlæg i deres fulde længde via linkene til højre. Her er også links til både DLF's kampagne, "Vi læser for livet" og Undervisningsministeriets "Læsning i fagene", og du kan henteFolkeskolens særnummer om faglig læsning