Anmeldelse

Fagteamets arbejde med nye prøveformer

Fagteamets arbejde med nye prøveformer

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Anette Fonnesbæk Skyts bog er et fint eksempel på, at når teori og praksis går hånd i hånd, og når praksis bygger på erfaringer, sikrer man sig fast grund under fødderne i selve arbejdet. Også det kollegiale samarbejde bliver bedre - ligesom orienteringen af elever og forældre om, hvorfor man gør, som man gør.

Fakta:

Titel: Fagteamets arbejde med nye prøveformer

Forfatter: Anette Fonnesbæk Skyt

Pris: 229 kroner

Sider: 187 sider

Serie: Fagteamets arbejde med

Type: Bog

Forlag: Dafolo

I et eksemplarisk stramt, præcist og letflydende sprog og med sikker sans for det væsentlige gennemgår forfatteren udviklingen frem til de nye prøver i dansk. Sideløbende forklarer hun begreber om læring og evaluering og leverer konkrete anvisninger på, hvordan fagteamene kan planlægge og gennemføre en god prøvepraksis for dansk.

Det fremgår ganske klart, at forfatteren foretrækker B-prøven frem for den traditionelle A-prøve, fordi den viser et mere nuanceret og præcist billede af, hvad eleverne kan. Jeg savner dog her nogle overvejelser over betydningen af elevgruppens dominerende karakteristika for valget af prøveform. Der er ingen tvivl om, at B-prøven er guf for dygtige, kreative og selvstændigt arbejdende elever, men jeg er ikke sikker på, at det samme gælder for fagligt svage eller udisciplinerede elever.

I sine anvisninger til, hvordan fagteamet kan arbejde med prøveforløbet, præsenterer Anette Fonnesbæk Skyt skemaer og tjeklister, som sammenkæder årsplan, trinmål og evaluering med den konkrete prøve. Det ville være dumt ikke at lade sig inspirere eller ganske enkelt bruge skemaerne, som de er.

Bogens andet hovedafsnit er en tilsvarende gennemgang af udviklingen for prøverne i fremmedsprog. Det fortjener megen ros, at forfatteren sammenkæder udviklingen i Danmark med, hvad der gennem mange år er blevet udviklet i resten af Europa, et samarbejde, som Danmark i forsnævret bedreviden holdt sig uden for i alt for lang tid.

Afsnittet om engelsk er fuldt ud på højde med det tilsvarende om dansk. I afsnittet om tysk/fransk er der mest at hente for tysklærerne, da samtlige eksempler er tyske. En ærgerlig og unødvendig mangel. En særlig fin perle er en liste over link, hvor man i forbindelse med den skriftlige prøve kan træne lytning, læsning og sprog og sprogbrug, men igen angives der kun link for engelsk og tysks vedkommende.