"Der gav eleverne en mulighed for på en meget konkret måde at erfare, at alle var berørte af corona. Men det blev også pludselig meget tydeligt, hvor store forskellene var på, hvordan pandemien havde ramt skolerne", siger Charlotte Rørbøl.

Deltog i projekt med 50 udenlandske skoler under nedlukning: "Det placerer skolen i verden"

Et prisbelønnet projekt om verdensmål og børns rettigheder kom på Langelinieskolen i København til at handle om meget mere, da skolerne i stort set hele verden lukkede ned i marts. Her var eleverne nemlig i kontakt med elever fra 50 udenlandske skoler gennem eTwinning.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad der skulle have været et eTwinning-projekt på Langelinieskolen i København om FN's verdensmål og børns rettigheder tog en pludselig drejning, da coronapandemien begyndte at lukke skoler verden over.

eTwinning er en del af EU's Erasmus-projekt og er en platform, som skoler kan bruge til at finde samarbejdsskoler i hele verden.

Da fjernundervisning med ét vandt udbredelse på verdensplan, var lærer og international koordinator på Langelinieskolen Charlotte Rørbøls klasse i kontakt med elever fra cirka 50 skoler fra en lang række europæiske lande.

"I november og december havde vi blandt andet udvekslet julekort og spillet Kahoot-quizzer mod nogle af de andre skoler. Så kontakten var etableret, da skolerne lukkede ned i alle lande", fortæller Charlotte Rørbøl.

Det skulle vise sig, at skolelukningerne i Danmark i foråret skulle blive korte sammenlignet med mange af de andre lande.

"Der gav eleverne en mulighed for på en meget konkret måde at erfare, at alle var berørte af corona. Men det blev også pludselig meget tydeligt, hvor store forskellene var på, hvordan pandemien havde ramt skolerne", siger Charlotte Rørbøl.

"Det gav helt tydeligt noget håb i den anden ende, at vi kunne fortælle, at vi allerede var ved at genåbne skolerne. I Tyrkiet har de for eksempel mere eller mindre ikke nået at have skolerne åbne igen siden marts".

I flere af de andre lande havde de problemer med at få onlineundervisningen op at køre, fordi det ikke er alle elever og lærere, der har adgang til pc og internet hjemmefra. Det var en øjenåbner for de danske elever.

"Vores samarbejdsskole i Rumænien tegnede for eksempel tegninger til Internatiol Mother Earth Day den 22. april. Dem har de måtte aflevere fysisk i en kasse på skolen, inden de kunne blive delt med os", siger Charlotte Rørbøl.

Prisbelønnet projekt

Langelinieskolens projekt blev fredag i sidste uge hædret med en pris for at være det bedste i 2020 på grundskoleområdet, da eTwinning Danmark inviterede til virtuel nytårskur med cirka 25 deltagere.

Med prisen føler et gavekort på 7.500 kroner til at indkøbe pædagogisk it efter eget valg.

Centralt i projektet er en avis, der består af et delt Google Docs-dokument, hvor hver skole har kunne skrive artikler og indsætte billeder af deres eget arbejde med verdensmålene.

"Det viste sig også at være en god ting i forhold til coronapandemien, at avisen om ikke andet kunne printes ud fysisk og hænges op ude foran skolerne", siger Charlotte Rørbøl.

Skolerne leverede det første indhold til dokumentet i oktober 2019, så projektet havde været i gang i knap et halvt år, da Mette Frederiksen tonede frem på skærmen og lukkede skolerne ned i marts.

Langelinieskolen blev, da skolerne genåbnede i foråret, genstand for interesse for en schweizisk avis, der gerne ville skrive om Østerbro-skolen, som allerede gjorde klar til at genåbne.

"Coronakrisen og den kontakt vi har haft med andre lande undervejs i den har helt klart været med til at placere skolen i verden for vores elever", siger Charlotte Rørbøl, der har arbejdet med eTwinning i flere år og også er en af programmets danske ambassadører.

Så sent som i sidste uge startede læreren et nyt et projekt om Nobels Fredspris op med en af sine klasser i samarbejde med en skole i Sydkorea.

"Det giver mig inspiration til min undervisning og eleverne motivation for at deltage i den. Det får verden ind i klassen på en anden måde, når det er helt konkrete elever på deres egen alder, man har kontakt med. Det bliver meningsfuldt på en anden måde, når man oplever, der er en modtager i den anden ende", siger hun.

Powered by Labrador CMS