Debat

For meget succes i folkeskolen

Når sæbeforbruget eksploderer og hygiejnen er i top, rammer vi ind i budgetproblemer i folkeskolen. Her er historien om for meget succes i folkeskolen og en trivselesundersøgelse der er i top

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kan man have for meget succes i folkeskolen? 

Vores problem er, at eleverne bruger for meget sæbe! Sæbeforbruget er meget større end normalt. Det er enhver hygiejnesygeplejeskes drøm, at eleverne er så gode til at vaske hænder.

Alt for meget sæbe

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Udfaldet er så stort, at det måske kan have effekt på sygefraværet? Det store sæbeforbrug er et resultat af vores spændende strategier med skoletoiletter. Du kan hente inspiration her: www.toiletheaven.dk 

Leges der mere med sæben? Nej - ikke mere end normalt. Men vi har gjort toiletterne attraktive og det er nøglen til bedre adfærd. 

Skønt med undervisning i hygiejne

Vi kan ikke undvære undervisning i god hygiejne, det er forudsætningen for at få elever til at vaske hænder. En god undervisning skaber en god intention. En intention om at vakse hænder i det øjeblik, undervisningen pågår. Men lige så snart hygiejnesygeplejesken er gået, er meget glemt.

Undervisningen skal gentages, således at den huskes. Men denne undervisning er, som en analogi til at købe et fitnesskort. Alle ved de skal lave minimum 30 min. motion. Men de færreste kommer i fitnesscenteret.

Nudging er vejen til nye løsninger

Hvis du skal flytte mennesker fra en intention til handling, skal du gøre det attraktivt, nemt, socialt og timing skal være 100% i orden. Det er de 4 nøgleord, når vi taler om nudging, adfærdsdesign og service-redesign.

Lige nu taler vi med flere skoleledere om skoletoiletter. Mange har fået en dårlig trivselsesundersøgelse og vil gerne høre, hvordan de kan imødekomme de dårlige resultater.

Når vi taler med skoleledelse bliver der peget på bedre toiletter og istandsættelse. Det er bestemt også tiltrængt mange steder. Men der bliver også udtrygt bekymring og ærgrelse over at de nye toiletter hurtigt bliver grimme. Det er en reel bekymring og det kræver handling.

En ting er sikkert, bliver problemerne ignoreret og overset, sker der ikke noget. Gør man som man plejer, så sker der slet ingen ting på trivselsområdet. Der skal nytænkning til og problemet skal angribes fra en anden vinkel, til gavn for lærer og elever - så de får et bedre arbejdsmiljø.

Skrevet af Ashley Brereton,