Ordsky af ord fra de nye bloggeres indlæg.

Mød de nyeste bloggere på folkeskolen.dk

Børnehaveklasse, lærerliv, pædagogik og dannelse. I løbet af maj og juni er der kommet 15 nye bloggere på folkeskolen.dk – lærere, lærerstuderende, lektorer m.fl. – som gerne vil dele deres erfaringer og debattere om skolen og faget. Mød de første otte her.

Publiceret

BLIV BLOGGER PÅ FOLKESKOLEN.DK

Har du også lyst til at blogge påfolkeskolen.dk? Ansøg om en blog her.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ove Christensen, lektor på læreruddannelsen, Professionshøjskolen Absalon

Blog: Om dannelse med mere

Hvad kommer din blog til at handle om?

"På min blog diskuterer jeg principielle forhold for skole og uddannelse. Der er især to områder, jeg beskæftiger mig med. Det ene handler om, hvad dannelse er for en størrelse i vores tid. Dannelse er noget, der ændrer sig historisk. Og dannelse er noget, vi kan og skal strides om, for det handler dybest set om, hvad vi vil med skolen og vores samfund. Det andet område er hele spørgsmålet om, hvad de nye teknologier betyder for undervisningen og for samfundet. Jeg arbejder ud fra idéen om, at teknologier hverken er gode, dårlige eller neutrale. Men hvilken betydning har de så? Her er jeg meget fokuseret på, hvad man bruger teknologier til".

Hvorfor vil du gerne blogge på folkeskolen.dk?

"Jeg vil gerne blogge på Folkeskolen, fordi min interesse går på, hvordan vi bedriver skole - og hvordan vi kan gøre skolen endnu bedre, end den allerede er. For vi har en god skole. Men intet er så godt, at det ikke kan blive bedre - også inden for de alt for begrænsede rammer, vi bedriver skole inden for".

Tobias Zimling Kristiansen, lærer, Gentofte Skole

Blog: Lærerliv m.m.

Folkeskolelærer i Gentofte har en fortid på frie skoler i Grønland og i Kalundborg. Han er fagligt aktiv, kronisk kritisk og løsningsorienteret.

Jeg uddanner mig løbende - for egen eller arbejdsgivers regning, og jeg blogger om lærerlivets sider - fagligt, pædagogisk, dannelsesmæssigt, didaktisk og hvad der end falder mig ind.

Jan Frejlev, lærer og tillidsrepræsentant, Åvangsskolen i Rønne

Blog: Jan Frejlev tænker højt

Lærer i dansk, engelsk, historie og drama. Har desuden været AMR og TR. Det betyder alt for mig, at lærerne har et godt arbejdsmiljø. Forvent, at jeg kommenterer og beskriver stort og småt i en lærers livlige virkelighed.

Mit udgangspunkt er, at jeg ser verden i helikopterperspektiv. Vær beredt på at det bliver langt i spyttet indimellem. Metaforer, sammenligninger og anekdoter vil flyve vildt med et glimt i øjet. Andre gange lander jeg helikopteren for at gå på opdagelse i stort og småt fra min hverdag som lærer.

Efter to år på Bornholm vender jeg i 2018 tilbage til København, hvor jeg er lærer på en folkeskole på Østerbro i hjertet af speltbæltet. På bloggen er jeg næsten altid saglig. Kommentarer er altid velkomne.

Micki Sonne Kaa Sunesen, PhD, Undervisningsministeriet, Aalborg Universitet og LEAD Enter next level

Blog: Micki Sunesen

Hvad kommer din blog til at handle om?

"Min blog vil handle om inklusion, relationspædagogik, skoleudvikling og professionelle læringsmiljøer".

Hvorfor vil du gerne blogge på folkeskolen.dk?

"Jeg vil gerne blogge, fordi jeg brænder for formidling og dialoger om aktuelle pædagogiske problemstillinger".

Pia Jessen, formand for børnehaveklasseforeningen

Blog: Børnehaveklasseforeningen

Børnehaveklasseforeningen er en pædagogisk/faglig forening, hvis formål er at samle børnehaveklasseledere og andre undervisere i indskolingen om det pædagogiske og faglige indhold.

Frederik Pio, lektor, DPU - Aarhus Universitet

Blog: Pædagogik, civilisation og skole

Jeg er ph.d. i musikpædagogisk filosofi og ansat som lektor ved DPU, Aarhus Universitet i Afdeling for Pædagogisk filosofi og Generel Pædagogik. Forskningsmæssigt arbejder jeg i et vekslende spændingsfelt mellem almen pædagogiske problemstillinger og musikpædagogiske problemstillinger. Jeg har inden for dette område udgivet ca. 40 artikler og fire bøger, senest en drøftelse af den tyske fænomenolog Martin Heidegger i forhold til pædagogiske og musikrettede perspektiver. 

Stefan Hansen, lærer og snart kandidatstuderende i pædagogisk filosofi

Blog: Stefans Stemme

Færdig med min læreruddannelse i år. Næste stop: en kandidatuddannelse i pædagogisk filosofi.

Anne Marie Marquardsen, pædagogisk konsulent og fagbogsforfatter

Blog: Anne Marie Marquardsen

Hvad kommer din blog til at handle om?

"Min blog kommer overordnet til at handle om læringsmiljøet. Hvordan kan vi skabe de allerbedste betingelser for børns læring, trivsel og udvikling? Hvordan kan vi sørge for, at der er en rød tråd i barnets liv - sammenhæng mellem børnehave, SFO og skole - og at børnene oplever at det, de lærer i børnehaven, kan bruges i nye sammenhænge. Nøgleord for min blog vil være faglige forstyrrelser og inspiration til debat og udvikling af læringsmiljøet både i børnehøjde og i voksenhøjde".

Hvorfor vil du gerne blogge på folkeskolen.dk?

"Jeg vil gerne blogge på folkeskolen.dk for at skabe gode læringsmiljøer for alle børn".