En ny bog om Nest-pædagogik har set dagens lys. Denne gang handler det om social læring i relation til børn med ADD, ADHD og ADHD-lignende udfordringer.
Nest og social læring - For børn med ADHD og ADHD-lignende vanskeligheder
Forfatter: Emma Ehlers Nielsen
386,25 kroner
166 sider
Forlag: Dafolo
I 2021 blev den første Nest-klasse for elever med opmærksomhedsudfordringer
startet op på Beder Skole i Aarhus Kommune. Bogen Nest og social læring - For
børn med ADHD og ADHD-lignende vanskeligheder” giver et indblik i de foreløbige
erfaringer.
Annonce:
I bogens første kapitel gives en kort præsentation af
Nest-programmet og baggrunden for de nye Nest-klasser. De otte
kerneudfordringer for opmærksomhedsvanskeligheder, formuleret af forfatteren, præsenteres
i det andet kapitel. Kerneudfordringerne beskrives en af gangen med definition,
hvordan denne kommer til udtryk i dagligdagen samt forslag til pædagogiske og
didaktiske tiltag. Til hver kerneudfordring er endvidere knyttet et
case-eksempel. Det tredje kapitel omhandler arbejdet med kerneudfordringerne i den
daglige praksis i klassen og SFO. Endvidere præsenteres
”Klassebarometeret” og Målplansskemaet”, to redskaber til evaluering og
udvikling af de pædagogiske indsatser.
I fjerde kapitel beskrives, hvordan
Social Læring kan tilrettelægges med overvejelser om struktur, årstemaer og
overførsel til for eksempel klassen. De sociale læringsaktiviteter, der primært
er rettet mod indskoling og mellemtrin, er beskrevet i aktivitetsskemaer i sidste
kapitel, ligesom bogens skemaer og arbejdsark ligger som bilag til udprint. Der
har indsneget sig fejl i to overskrifter i førnævnte aktivitetsskema (s. 78 og
bilag 1), hvilket forlaget vil rette i e-bogen og i kommende genoptryk.
Udover at udbrede Nest-programmet, er forfatterens
ønske med bogen at inspirere til et fornyet syn på børn med opmærksomhedsudfordringer
samt foreslå en metode til at forstå og forholde sig til disse. Intentionen er,
at læseren plukker de elementer, der findes anvendelige til brug i den daglige
praksis. Læsere af bogen Social Læring. En håndbog i at lære børn med
socialkognitive vanskeligheder at forstå og handle i den sociale verden,
specifikt kapitlet 'Social læring i praksis', vil kunne nikke genkendende til
eksempelvis brugen af ikoner og nogle af læringsaktiviteterne. Det skyldes, at
denne bogs læringsaktiviteter er udarbejdet som
supplement til førnævnte kapitel, men her rettet mod børn med opmærksomhedsudfordringer,
ADD og ADHD.
Nest og social læring er en letlæst, grundig og god
bog. Både som inspiration til arbejdet med opmærksomhedsudfordringer i skolen
med læringsaktiviteter for hele klassen og tilrettelæggelse af social læring
for en mindre gruppe børn. Mange af aktiviteterne tager afsæt i velkendte lege
og aktiviteter, men er i denne bog blevet til strukturerede og brugervenlige læringsaktiviteter.
Annonce:
God fornøjelse med bogen og det efterfølgende arbejde!