”Hvis børnehaveklasselederne også skal kunne holde til et helt arbejdsliv, så håber jeg at vi her fra kongressen gør klart, at vi som en mindre medlemsgruppe i fraktion 2, er tydeligt er indtænkt i de mange indsatsområder, som blev nævnt for lærerne i den mundtlige og skriftlige beretning", siger Pia Jessen.

"Alle børn har ret til uddannede lærere – og børnehaveklasseledere"

Husk børnehaveklasselederne, lød et opråb til DLF's ledelse fra tidligere formand for Børnehaveklasseforeningen Pia Jessen på lærerforeningskongressen i dag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børnehaveklasselederne blev ikke nævnt i DLF-formand Gordon Ørskov Madsens beretning, lagde tidligere formand for Børnehaveklasseforeningen Pia Jessen mærke til.

"Når der tales om efteruddannelse for lærerne, så regner jeg med, at der også er tale om børnehaveklasselederne", sagde hun og fortalte, hvordan det er børnehaveklasselederne, der er de første, som møder børnene, når de begynder i skole, og også de første, der møder forældrene.

Nu vil børnehaveklasselederne kæmpe for en fast plads i DLF's hovedstyrelse 

Hun efterlyste, at der kommer mere fokus på efteruddannelse af børnehaveklasseledere, hvis opgaven skal varetages bedst muligt.

"Det kræver fagligt velfunderede børnehaveklasseledere, der med en pædagogisk og faglig baggrund og et undervisningssyn kan være med til at fremme elevernes lyst og nysgerrighed for læring lige fra skolestarten. Alle skal have en god skolestart", sagde hun og fortalte, at børnehaveklasseledere i flere år har efterspurgt efteruddannelse.

"Den pædagogiske basisuddannelse indeholder ikke grundlæggende elementer som didaktik, klasseledelse, kendskab til fælles mål med mere som målretter arbejdet i skolen".

Hun opfordrede til, at DLF's ledelse husker børnehaveklasselederne, når de snakker om efteruddannelse.

"I beretningen beskrev Gordon de tanker, som foreningen vil arbejde med i forhold til efteruddannelse af lærerne - og her tænker jeg, at der skal tilføjes, der skal afsættes midler til at efteruddanne lærere og børnehaveklasseledere", sagde hun.  "Alle elever har ret til uddannede lærere og uddannede børnehaveklasseledere. Jeg synes, begge dele lyder rigtig godt. Der skal afsættes midler til efteruddannelse af børnehaveklasseledere".

I mange år har der siddet en børnehaveklasseleder i DLF's hovedstyrelse, men sådan er det ikke i den nuværende hovedstyrelse. Pia Jessen stillede op, men opnåede ikke valg. Fra talerstolen opfordrede hun til, at DLF husker børnehaveklasselederne i deres arbejde.

"Hvis børnehaveklasselederne også skal kunne holde til et helt arbejdsliv, så håber jeg at vi her fra kongressen gør klart, at vi som en mindre medlemsgruppe i fraktion 2, er tydeligt er indtænkt i de mange indsatsområder, som blev nævnt for lærerne i den mundtlige og skriftlige beretning. Så det er tydeligt, at vi ikke er glemt. Jeg er enig i, at vi skal gå i samme retning i samarbejdssporet. Men for det skal lykkes, så må vilkårene være de samme, så vi bliver et fælles band, som kan rykke volumeknappen helt i bund for at nå i mål".

Pia Jessen stopper som formand for børnehaveklasselederne

Beklagelse fra DLF-formand

(Opdateret 3/11 - kl. 14.26)

Formand for DLF Gordon Ørskov Madsen gik efterfølgende på talerstolen og beklagede, at børnehaveklasselederne slet ikke var nævnt i den mundtlige beretning. Han understregede, at børnehaveklasseledernes arbejde er vigtigt. 

"Jeg vil gerne slå en tyk streg under, at når jeg i beretningen omtaler lærernes efteruddannelse og vigtigheden af at fokusere på lærernes rammer for at gøre et godt stykke arbejde, så gækder det også børnehaveklasselederne", sagde han - og fortalte, at han ligesom Pia Jessen vil holde fast i, at børnehaveklassen hedder børnehaveklassen og ikke 0. klasse.