Kongressen: Inklusion må aldrig blive en spareøvelse

En vellykket inklusion af børn med særlige behov i folkeskolen forudsætter en styrkelse af almenundervisningen i form af veluddannede lærere, tid, faglige vejledere mv. Sådan lyder budskabet i dag fra Lærerforeningens kongres.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der skæres dybt i de kommunale budgetter i øjeblikket. Samtidig er det et politisk ønske, at der bliver inkluderet flere elever med særlige vanskeligheder i folkeskolen.

For at fastholde politikerne på, at inklusion skal bygge på et humanistisk menneske- og samfundssyn og ikke på økonomitænkning, besluttede kongressen at udsende en resolution med et budskab om, at en vellykket inklusion kræver en styrelse af almenundervisningen. Der skal være veluddannede lærere, tid nok, faglige vejledere og velegnede fysiske rammer.

Inklusion må aldrig blive en spareøvelse, mener Danmarks Lærerforening.