Det er ikke nok at skære i bureaukratiet og antallet af nye kommunale projekter. Elevernes timetal skal også ned, lyder det fra Maja Gundermann Østergaard.
Det er ikke nok at skære i bureaukratiet og antallet af nye kommunale projekter. Elevernes timetal skal også ned, lyder det fra Maja Gundermann Østergaard.

Appel fra Esbjerg-lærere: Brug nu chancen og sænk timetallet

To kommuner har fået chancen for at levere maksimal kvalitet i folkeskolen. "Det kan, som vi ser det, ikke lade sig gøre uden at sænke elevernes timetal til et niveau, som det de havde før reformen", lyder det nu i en indtrængende appel fra Esbjerg Lærerforening.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er en utopi at forestille sig, at man kan levere undervisning af topkvalitet i 27-29 lektioner om ugen i klasser, hvor man står alene med ikke bare rigtig mange børn, men også med den store og komplekse opgave, det er at inkludere alle, så de føler sig som en værdifuld del af fællesskabet".

Ikke nok at skære i bureaukratiet

Det er simpelthen ikke nok at skrue ned for bureaukrati og dokumentationskrav og holde pause i strømmen af kommunale projekter. 

"På skolerne er vi rigtig glade for tilbud som fx ude.nu, Myrthuegård, Byg-et-hus, Edison og meget andet, men lad det blive ved netop det - tilbud", skriver Maja Østergaard og nævner i samme åndedrag den kommunalt indkøbte læringsplatform Meebook.

"Det er fint at have en platform som Meebook til rådighed, men lad det blive ved det - et tilbud. Der findes masser af andre måder, hvorpå man kan planlægge og evaluere sin undervisning og elevernes udbytte, og vi er helt i stand til selv at vurdere, hvornår og hvordan det giver bedst mening".

Powered by Labrador CMS