En ny undersøgelse fra FTF viser, at hver fjerde lærer er stresset, og at hver tredje arbejder uden for normal arbejdstid.
En ny undersøgelse fra FTF viser, at hver fjerde lærer er stresset, og at hver tredje arbejder uden for normal arbejdstid.

Ny undersøgelse: Hver fjerde lærer føler sig stresset

Hver tredje lærer arbejder uden for normal arbejdstid, og hver fjerde oplever at være stresset. Det viser en ny undersøgelse fra FTF. ”Det er ikke rimeligt, at man skal bruge sin fritid”, lyder det fra Danmarks Lærerforening.

Publiceret

OM UNDERSØGELSEN

Undersøgelsen er foretaget i sommeren 2017 blandt 9.641medlemmer af FTF. Spørgsmålene er udarbejdet af Det NationaleForskningscenter for Arbejdsmiljø.

1.256 lærere har svaret på spørgeskemaet.

42,6 procent af lærerne svarer, at de altid eller ofte hararbejdsopgaver, de ikke kan nå.

42,5 procent af lærerne svarer, at de altid eller ofte oplever,at arbejdstempoet er så højt, at det påvirker kvaliteten af deresarbejde, mens 35,4 procent svarer, at de altid eller ofte fåruventede arbejdsopgaver, der sætter dem under tidspres.

31,3 procent af lærerne svarer, at de altid eller ofte arbejderhjemme uden for normal arbejdstid, mens 24,3 procent altid ellerofte arbejder på fridage.

36,3 procent af lærerne svarer, at arbejder i høj eller i megethøj grad tager så meget energi, at det går ud over privatlivet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Stress er langt fra en sjælden gæst på landets lærerværelser. Faktisk føler hver fjerde lærer sig stresset, viser en ny undersøgelse, der offentliggøres i dag.

I undersøgelsen, der er foretaget af hovedorganisationen FTF i samarbejdet med Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, svarer 25 procent af lærerne, at de hele tiden eller ofte føler sig stresset. Selvom tallet er højt, kommer det ikke bag på Thomas Andreasen, der er formand for Arbejdsmiljø- og Organisationsudvalget i Danmarks Lærerforening:

"Det overrasker mig desværre ikke. Det har vi haft på fornemmelsen, både fra vores egne undersøgelser og fra vores daglige arbejde i foreningen", siger Thomas Andreasen og fortæller, at der ifølge ham er tre hovedårsager til, at mange lærere er stressede: "Det er især manglen på forberedelsestid kombineret med et meget højt arbejdstempo og en manglende fleksibilitet. Det ved vi kan føre til stress, og det må vi have gjort noget ved".

"Vi foreslår, at politikerne vedtager klare regler om psykisk arbejdsmiljø. Der mangler en bekendtgørelse, der fastsætter konkrete krav til arbejdsgiverne og for eksempel kræver, at alle ledere med personaleansvar har en uddannelse i psykisk arbejdsmiljø", siger FTF-formand Bente Sorgenfrey i en pressemeddelelse på organisationens hjemmeside.

FTF vil have politikerne til også at inkludere blandt andet stress og urimelige arbejdsbyrder i loven. Det forslag bakker Thomas Andreasen fra Danmarks Lærerforening op om:

"Der er al mulig god grund til at tage de her tal alvorligt, og det skal der tages hånd om. En af vejene er en bekendtgørelse. Selvom det er nemmere at se det fysiske arbejdsmiljø, så skal det psykiske have samme status som det fysiske. Men det er også et spørgsmål om resurser og prioriteringer, og om at arbejdsgiverne skal anerkende og imødekomme de her problemstillinger"

Opfordringen til politikerne kommer efter, at regeringen sidste år nedsatte et såkaldt ekspertudvalg om arbejdsmiljø, der til sommer skal komme med en række anbefalinger til beskæftigelsesministeren.

Læs mere

Læs rapporten: FTF'ernes psykiske arbejdsmiljø

Powered by Labrador CMS