På Skelgårdsskolen i Tårnby var eleverne til valgfagsprøve trods restriktionerne.
På Skelgårdsskolen i Tårnby var eleverne til valgfagsprøve trods restriktionerne.

Lempelser i årets prøver hjælper ikke valgfagene

Lærerne kan lave færre prøvespørgsmål eller udelade forløb til afgangsprøven til sommer. Men det hjælper ikke meget i de praktisk-musiske fag, fortæller de fire formænd for de faglige foreninger. Hvorfor har de ikke lyttet til os, der ved, hvad det drejer sig om, siger de.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er respektløst. Undervisningsministeriet har slet ikke fornemmelse for, hvordan man arbejder med valgfagene".

Sådan siger håndværk og designlærer på Samsøgades Skole i Aarhus Mark Skiffard.

Han mener, at det er helt urimeligt over for eleverne, at de skal op til eksamen i et fag, hvor de kun har fået 60 procent af deres undervisningstid - forudsat at ikke mere undervisning aflyses inden sommeren.

I sidste uge kom Undervisningsministeriet med en ny vejledning til sommerens prøver, der giver mulighed for at lempe på antallet af prøvespørgsmål eller udelade forløb.

Men det er ikke til megen hjælp, mener han.

Irene Egeskov Andersen undrer sig over, at vejledningen fra ministeriet giver to eksempler, der ligner hinanden - i dansk og i naturfag, men intet eksempel fra de praktisk-musiske fag.

"Hvis vi skal køre en prøve igennem ud fra det, der står i den vejledning, så vil ingen elever få karakterer over 7. Og det er deres allerførste prøve".

Hun talte med sit valghold i går, som var første gang efter sidste nedlukning, og eleverne var noget slukørede over, at prøven ikke bliver aflyst.

Hun mener også selv, at det vil være bedst for de fleste elever, hvis prøven bliver aflyst, så hun håber stadig på en ny melding fra ministeriet.

Usikkerhed om hvad vejledningen betyder

Der er lærere, som har gennemført prøven her i vinterterminen, som fortæller, at det er gået godt. Derfor vil de fire formænd også helst holde muligheden åben, så skolerne selv kan vælge, hvad de vil gøre.

"I madkundskab trækker eleverne et emne, så der giver det fin nok mening, at vi kan reducere i antallet af oplæg, men det ville jo have givet mere mening, hvis det var meldt ud for længe siden, så vi kunne have taget højde for det hen ad vejen. Vi ville gerne være lyttet mere til", siger formand for Foreningen for Madkundskab Lone Carlsen.

I billedkunst peger formand Lykke Østrup Andersen på, at hun har et utal af ubesvarede spørgsmål efter at have læst vejledningen.

"Jeg skal minimum have undervist i fire udtryksformer på to år, men må jeg så nøjes med kun at have undervist i to udtryksformer eller...? Er det reduceret pensum? Må jeg nøjes med kun at give eleverne to udtryksformer til lodtrækning? Pensum? I valgfaget arbejder vi med Kompetenceområderne, Kompetencemål og færdigheds- og vidensområderne. Er pensum det samme som, mindst fire udtryksformer over to år? Eller er pensum plane, rumlige og digitale billeder?", skriver Lykke Østrup Andersen i et blogindlæg.

Læs mere

Vejledning til afholdelse af prøverne

Åbent brev fra de fire faglige foreninger

Powered by Labrador CMS