det at sørge for, at elever med fravær, for eksempel som følge af psykiske lidelser, kommer tilbage i skole med den nødvendige støtte', skriver Pernille Rosenkrantz-Theil i sit svar.
det at sørge for, at elever med fravær, for eksempel som følge af psykiske lidelser, kommer tilbage i skole med den nødvendige støtte", skriver Pernille Rosenkrantz-Theil i sit svar.

Ministeren: Det er på ingen måde i orden, at et barn ikke er i skole i et helt år uden at få tilbudt støtte

Kommunerne har pligt til at sørge for, at elever med fravær, for eksempel som følge af psykiske lidelser, kommer tilbage i skole med den nødvendige støtte. Det fastslår undervisningsministerren på baggrund af en sag med en 12-årig dreng fra Odder.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

12-årige Jakob fra Odder er ikke som de fleste børn. De seneste fem år har han været indlagt hos psykiatrien to gange. Her har han fået stillet diagnoserne ADHD, Tourette+ og flere forskellige såkaldte z-diagnoser, som betyder, at han er krævende og har brug for ekstra støtte.

Men selv om psykiatriens eksperter i 2016 blandt andet anbefalede, at familien skulle aflastes, og at Jakob skal gå i en klasse med få elever på en skole, som har kendskab til ADHD, og som kan tilrettelægge undervisningen præcis efter hans behov, fik familien først tilkendt aflastning i 2020. Og efter første indlæggelse blev han sendt tilbage til sin almindelige klasse med 22 elever, fordi Parkvejens Skole i Odder kun visiterer én gang om året.

Da Jakob efter sommerferien kom i specialklasse, var det i en klasse med syv andre elever, selv om han ifølge lægerne hos psykiatrien kun kan overskue to-tre personer ad gangen.

Det endte med, han ikke var i skole i hele 6. klasse.

Alt dette og mere til fremgår af et indslag og en artikel, som TV2 Østjylland bragte for 14 dage siden under overskriften 'Kommune ignorerer lægers anbefalinger: - De svigter vores søn'.

Børn og unge må ikke være uden undervisning

Artiklen fik Dansk Folkepartis Karina Adsbøl til tasterne:

"Mener ministeren, at det er i orden, at en kommune sidder lægefaglige vurderinger af et barns behov overhørig", spurgte hun undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S). Karina Adsbøl er både handicap- og socialordfører.

Det er absolut ikke i orden, mener ministeren.

"Børn og unge i den undervisningspligtige alder må ikke være uden undervisning. Kommunerne har pligt til på tværs af både undervisnings- og socialområdet at sørge for, at elever med fravær, for eksempel som følge af psykiske lidelser, kommer tilbage i skole med den nødvendige støtte", skriver Pernille Rosenkrantz-Theil i sit svar.

Børn skal have et specialtilbud, der kan opfylde deres behov

Det er på ingen måde er i orden, hvis et barn ikke er i skole i et helt år uden at få tilbudt den fornødne støtte, understreger hun.

"Børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte i skolen skal tilbydes et specialundervisningstilbud, der kan opfylde deres behov. Det skal ske i samråd med forældrene og efter pædagogisk psykologisk rådgivning. I den pædagogiske psykologiske vurdering kan indgå udtalelser fra sagkyndige, for eksempel lægelige vurderinger".

Pernille Rosenkrantz-Theil henviser desuden til, at forældre har mulighed for at klage over kommuner og skolers afgørelser om specialundervisning, herunder indholdet af den pågældende foranstaltning.

"Der er endvidere mulighed for, at barnet og familien kan tilbydes socialpædagogisk støtte og/eller behandling i tilknytning til barnets undervisningstilbud".

Kommunen er i gang med at rette op

Flemming Skaarup, der er direktør for børn, uddannelse og kultur i Odder Kommune, skriver til TV2 Østjylland, at der i de senere år har været nogle ting hos børne- og familiecenteret, som ikke har fungeret optimalt, herunder også samarbejdet med skolerne. Det er kommunen i gang med at rette op på.

I dag går Jakob i skole to timer om dagen, hvor han har en til en-undervisning. Men familien mener, at han burde i specialskole.

Du kan læse artiklen fra TV2 Østjylland og ministerens svar via disse link:

Læs mere

Artiklen fra TV2 Østjylland

Undervisningsministerens svar

Powered by Labrador CMS