"Hvis vi kan hjælpe eleverne med at forstå, hvordan de tænker, og hvordan de kan bruge tanker til at styre deres adfærd og følelser, er vi nået langt", siger læringschef Mikkel Nørgaard fra Dansk Skoleskak.

Skak sætter hjernen på skemaet hos elever med særlige behov

Med et nyt projekt vil Dansk Skoleskak hjælpe elever i specialtilbud til øget trivsel og viden om deres mentale sundhed. Ved hjælp af bræt og brikker arbejder materialet Hjernen på Skemaet blandt andet med selvregulering, selvfølelse, samarbejde og koncentration.

Publiceret

Hjernen på Skemaet

  • Hjernen på Skemaet anvender skoleskak og spilbaseret læring tilat udvikle elevernes mentale bevidsthed, parathed og sundhed.Materialet bygger på erfaringerne fra læringsprogrammerne Skak+Matog Skoleskak for Alle.
  • Dansk Skoleskak tilbyder tre pakker til forskellige priser.Betalingen skal sikre, at skolerne bruger Hjernen på Skemaet iminimum 40 lektioner om året pr. hold/klasse i tre år.
  • Priserne holdes nede af støtte fra Det ObelskeFamiliefond, som har været optaget af, at indsatsen henvender sigtil specialområdet.
  • Til gengæld får skolerne undervisningsmaterialer ogkompetenceudvikling af lærerne på en årlig efteruddannelsesdag,mens undervisere på skoler, som ikke har beskæftiget sig medskoleskak før, får en to dages uddannelse til skoleskaklærer.
  • Skolerne får også tilknyttet en læringskonsulent fra DanskSkoleskak, som hjælper med at forankre Hjernen på Skemaet, og defår adgang til Skolernes Skakdag 2022-2024 og til finalen i DenStore Hjernedyst.
  • Dansk Skoleskak uddanner desuden hvert år fem af skolens ældreelever til såkaldte Playmasters, som laver skakaktiviteter forandre elever.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dansk Skoleskak har haft succes med projektet Skoleskak for Alle, som skal få elever med ADHD, autisme og generelle indlæringsvanskeligheder til at føle sig inkluderet. Nu er organisationen klar med et nyt projekt, hvor ambitionen er bruge bønder, tårne og springere til at styrke trivslen og den mentale sundhed hos elever i specialtilbud.

"Skoleskak for Alle var både for elever i specialtilbud og for almene elever, hvor vores nye alene er for specialklasser, specialhold, specialskoler, dagbehandlingstilbud og domsanbragte unge", fortæller læringschef Mikkel Nørgaard fra Dansk Skoleskak.

"Vi vil komme tæt på begrebet mental sundhed i børnehøjde, så vi højner elevernes bevidsthed om, hvad mental sundhed er, og hvad det kræver af den enkelte og af fællesskabet at være mentalt sund. Den slags kompetencer vil materialet stimulere, og lærerne vil arbejde med elevernes forståelse af, hvad for eksempel kost, søvn, motion og skærmtid betyder for, hvordan de har det", siger Mikkel Nørgaard.

I skoleskak hilser spillerne respektfuldt på hinanden, de koncentrerer sig om opgaven, de har respekt for, at modstanderen har brug for tid til at tænke sig om, og i det omfang at de taler sammen om spillet, foregår det afdæmpet.

"Fordi vi er på specialområdet, er det en bonus, at eleverne agerer i en social udveksling, uden at de behøver aflæse hinandens kropssprog. De skal alene forholde dig til brikkerne på brættet", uddyber Mikkel Nørgaard.

Arm- og hjerneskak giver anledning til at tale om følelser

Arm- og hjerneskak giver anledning til at tale om følelser

Lærere og pædagoger er afgørende for, at eleverne udvikler sig ved hjælp af skoleskak, når de anvender Hjernen på Skemaet i ugentlige timer, emneuger og på Skolernes Skakdag. Derfor kommer de på kursus i, hvordan de kan bruge skak til at stimulere elevernes trivsel og mentale sundhed.

"Skak skaber også et sprog for det, der foregår mellem ørerne", siger læringschefen.

Eleverne kan lære at bruge tankerne til at styre deres adfærd

Eleverne kan lære at bruge tankerne til at styre deres adfærd

Mikkel Nørgaard giver et eksempel på en dialog mellem en lærer og en elev:

"Jeg kan se, at han tog din bonde. Hvordan har du det med det?"

"Det bliver jeg sur over".

"Hvornår bliver du ellers sur? Og hvad gør du, når du bliver sur? Nå, men du har stadig syv bønder tilbage. Dit træk har godt nok kostet en bonde, men det handler om at se muligheder, selv om du er sur".

"Hvis vi kan hjælpe eleverne med at forstå, hvordan de tænker, og hvordan de kan bruge tanker til at styre deres adfærd og følelser, er vi nået langt", siger Mikkel Nørgaard.

Hjernen på Skemaet går i gang efter sommerferien, og foreløbig har fire skoler skrevet under på en samarbejdsaftale med Dansk Skoleskak. Du kan læse mere via dette link:

Powered by Labrador CMS