Et besøg på en erhvervsuddannelse kan fx give mulighed for et svejsekursus, som her hvor det er Wisti Pedersens håndværk og designhold, der er på besøg på Aarhus Tech

Aarhus har fået dispensation til alternative valghold uden for skoletiden

Aarhus var en af de kommuner, som fik ødelagt en del af sine valgfag, da de praktisk-musiske valgfag i 7. og 8. klasse blev indført. Men nu har Aarhus fået en ny dispensation til hold efter skoletid i samarbejde med ungdomsskole, erhvervs- og ungdomsuddannelser.

Publiceret
Det giver rigtig god mening at tage eleverne med på besøg på erhvervsuddannelserne, mener håndværk og designlærer Wisti Pedersen. Han har fx givet sine elever et lille svejsekursus i samarbejde med Aarhus Tech.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da det obligatorisk praktisk-musiske valgfag blev indført fra 2019 var der glæde de fleste steder over et nyt fokus i udskolingen og en åbenhed over for erhvervsuddannelserne. Men der var bestemt også kommuner, hvor begejstringen var mindre, fordi man allerede havde en god valgfagsordning, som nu ikke længere kunne gennemføres.

I Aarhus Kommune havde man etableret et samarbejde mellem folkeskolen, ungdomsskolen og erhvervsuddannelserne, hvor eleverne fra 7., 8. og 9. klasse fra skoler i hele kommunen kunne vælge mellem en vifte af fag både traditionelle skolefag som musik og billedkunst, men også fag der i højere grad pegede ud mod erhvervsuddannelserne. Den mulighed blev væsentligt mindre med indførelsen af det nye valgfag. Men nu har Aarhus Kommune fået en dispensation fra Undervisningsministeriet, der gør det muligt at gennemføre deres valgfag uden for den almindelige skoletid.

Skoleledere: To-årigt praktisk fag kan smadre velfungerende valgfag 

"Vi ved, at vi har udfordringer med udskolingen. For mange synes, at de har for lidt indflydelse, at de ikke bliver udfordret nok, eller de keder sig. En anden del er, at vi rigtigt gerne vil have flere til at vælge en erhvervsuddannelser. I en by med rigtigt mange akademikerforældre kræver det en ekstra indsats for at fremme de kloge hænder, og det er kun blev sværere under corona, hvor de unge ikke bliver præsenteret for erhvervsuddannelserne", fortæller rådmand i Aarhus Kommune Thomas Medom.

Valgfagsrækken skal ses som supplement til det almindelige valg mellem håndværk og design, billedkunst, madkundskab og musik, og fordi fagene ligger senere på dagen, kan eleverne også vælge at have både det obligatoriske valgfag og et af dem i den ekstra fagrække.

"En anden fordel ved tidspunkterne er, at fagene kommer til at passe til, at vores samfund jo ikke lukker ned kl 14. Når vi lægger dem senere kan vi indgå samarbejder med en hel række kulturinstitutioner og andre aktører og samarbejdspartnere. Det giver nyt liv til de praktisk-musiske fag".

Et supplement til skoler med få muligheder 

Dispensationen er netop gået igennem, så kommunen har vurderet at det er for sent at lave nye valgfagshold i 7.-8. klasse med prøve allerede fra sommer. Det første år bliver det derfor kun 9. klasses valghold. Men efterfølgende skal det også være på 7. -8. klasses niveau.

Pernille Refstrup, vicefritids- og ungdomsskoleleder ved Ung i Århus Øst understreger, at valgfagsordningen er et samarbejde mellem folkeskolerne og de øvrige institutioner. Det handler ikke om, at ungdomsskolen og ungdomsuddannelserne skal overtage valgfagene.

"Det handler om at give de unge tilbud, der supplerer det, de får lokalt. Hvis man er en lille skole, er der jo kun et vist antal valgfag, man kan tilbyde. På den her måde har vi sammen med erhvervsuddannelserne kunnet tilbyde fx byggeværksteder, iværksætteri, madkundskab, syværksted og innovation. Og nu, hvor vi også kan samarbejde med de øvrige ungdomsuddannelser og kulturinstitutioner forventer vi også fx en masterclass inden for science til 9.-klasserne".

Hver fjerde elev har valgt håndværk og design

 Hun understreger, at der hvor valgfaget erstattet det obligatorisk valgfag, vil det være under samme krav som i folkeskoleregi, så det vil stadig være et praktisk-musisk valgfag og med kvalificerede lærere, der enten har en læreruddannelse eller kompetencer, der svarer til det.

Det kræver kvalificerede lærere

For Aarhus-afdelingen af Den Faglige Forening Håndværk og Design er spørgsmålet om undervisernes kvalifikationer det springende punkt.

"Vi har tilbudt, at vi meget gerne støtter det her projekt. Men vi tager det for givet, at underviserne på holdene er håndværk og designuddannet, hvis de skal undervise i det. I 7. -8. klasse er det jo prøvefag, og så kan man ikke undervise i det uden at have en grundig indsigt i faget og erfaring for, hvad der skal til for at kvalificere eleverne til at gå til prøve", siger Wisti Pedersen, som er næstformand i den landsdækkende organisation og formand for lokalafdelingen.

Håndværk og designlærer: Vigtigt at få eleverne ud og se håndværkene

"Vi støtter også gerne op med hjælp til årsplan og erfaringer fra de samarbejde vi allerede har haft med Tech Aarhus hos os. Så længe det foregår i et samarbejde med folkeskolerne og med kvalificerede lærere, så er det helt sikkert en god ide, at eleverne får oplevet, hvordan man fx arbejder med tekstil og træ og metal på ungdomsuddannelserne og så kommer tilbage og får hele designprocessen på skolen".