Trine Svendsen var først på kursus med andre håndværk og design-lærere og derefter afsted med sit 7.-klasses valghold.

H&D-lærer: Vigtigt at få valgholdene ud og se håndværket

Det giver noget særligt at komme ud af huset og se rigtigt kulturhåndværk – særligt med de store elever, fortæller håndværk og design-lærer Trine Svendsen. Hun var selv på kursus på Vikingeskibsmuseet først og derefter afsted med sit valghold.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

5.b på vikingetur: En vild dag på god, gammeldags vikingemanér

Trine Svendsens 7.-klasser har snittet med snittekniv masser af gange. Men når man snitter en snælde på Vikingeskibsmuseet, så foregår det med håndøkse. Det var nemlig sådan vikingerne skabte de små tapper, der sidder under bænken i bunden af et skib. Og det giver bare en anden oplevelse.

"De bliver introduceret til et gammelt kulturhåndværk. De sidder jo ikke selv og reflekterer over det, men når man begynder at snakke med dem om det, åbner det for sammenhænge. Og så mener jeg, at det motoriske og det at sidde med andre materialer og værktøj i hånden i sig selv også giver noget", fortæller Trine Svendsen.

Hun er håndværk og designlærer på Vigerslev Allés Skole i København og besøgte Vikingeskibsmuseet forrige uge med sit valghold efter at hun selv havde været på et kursus i kombination mellem Vikingeskibsmuseet og Designmuseum Danmark.

Lærere på jagt efter sammenhængen mellem håndværket og designet

Så meget ud på gratis ture som muligt

Eleverne blev fra morgenstunden delt i to hold, hvor det ene lavede tov af lindebast og det andet skulle snitte snælder.

"De blev ømme i hænderne og fik mærket materialerne, og så er det bare en helt anden oplevelse for dem at sidde midt i de åbne værksteder med udsigt over fjorden og samtidig opleve de ekstremt dygtige undervisere og håndværkere på museet".

Trine Svendsen mener altid at det giver mening at tage eleverne med ud, men særligt med de nye udskolings-valghold er det vigtigt, at de oplever andet end håndværk og design-lokalerne.

Hver fjerde elev har valgt håndværk og design

"Vi benytter os meget af Gratis Skole i Københavns Kommune, hvor man kan komme afsted på forskellige ture. Senere på året skal vi ud og se 3d-printning, og det er jo fedt for dem at opleve en masse forskelligt, for det er virkelig et bredt fag med mange muligheder"

Trine Svendsen havde stor glæde af, at hun selv havde været på kursus på museet ugen inden.

"Jeg vidste, hvad jeg kom ned til og var allerede i gang med at tænke over, hvad eleverne kan arbejde videre med efterfølgende. Vi er i gang med et andet forløb lige nu. Men jeg tænker, at vi skal lave shaker-æsker, hvor vi skal formbøje træ, ligesom vi gjorde på mit kursus. Og så kan de lave rebhåndtag. Og jeg tænker også, at vi skal lave en teknikopsamling, hvor de vil give mening at tage det her med ind".

Grinede og grinede og grinede

Efter frokost kom eleverne ud og sejle i et vikingeskib.

"Altså man er jo ikke meget for at indrømme, at man bliver begejstret for noget som helst, når man går i 7. klasse. Men det her, det var de vilde med. De var fuldstændig flade af grin, da de skulle forsøge at koordinere årerne. Og imponerede over farten og sejlene og hvor tynde årerne var. Det er måske nok banale betragtninger, men det er alligevel ting, de oplever rigtigt og ikke bare læser om. Det gør en kæmpe forskel med den slags fælles oplevelser".