Forsøg med fransk i 3. klasse er kommet "overvældende" godt fra start

Siden sommerferien har otte skoler arbejdet med fransk allerede i 3. klasse. Tilbagemeldingen fra fransklærerne er overvældende positiv, lyder det fra projektlederen.

Publiceret

DE HER SKOLER ER MED

Allerød Privatskole

Kochs Skole

Kornmod Realskole

Rantzausminde Skole, Svendborg

Samsøgades skole, Aarhus

Skovvangskolen, Aarhus

Uglegårdsskolen, Solrød

Vestre skole i Svendborg

Formålet med projektet

- at udvikle en sprogpædagogisk praksis for en tidlig sprogstartpå 3. klassetrin

- at skabe uddannelsespolitisk grobund for at flytte 2.obligatoriske fremmedsprog til 3. klassetrin med henvisning til densprogpædagogiske udvikling af nye undervisningspraksisser forelever, der er 9 år gamle

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Aabenraa Kommune har eleverne tysk fra 3. klasse, og i Sønderborg og Tønder møder eleverne allerede tysk i børnehaveklassen.

Indtil nu har ingen folkeskoler imidlertid arbejdet med fransk før 5. klasse, hvor det ifølge folkeskoleloven kan placeres på elevernes skema.

Men fra skoleårets start har otte skoler sat fransk på skemaet i 3. klasse. Det har de gjort, fordi de er med i et projekt, der har til formål at gøde jorden for, at man i fremtiden vil kunne se flere elever, der møder det franske sprog allerede fra 3. klasse.

Nyt projekt vil arbejde for fransk i 3. klasse

Projektet er et samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole, Sproglærerforeningen, Fransklærerforeningen, Det Franske Institut og professionshøjskolen Via, og det er finansieret af Det nationale center for fremmedsprog. Ifølge projektkoordinator, docent i fremmedsprogsdidaktik og underviser i fransk på Københavns Professionshøjskole Annette Søndergaard Gregersen er fransktimerne for de små elever kommet flyvende fra start.

"Lærerne melder tilbage, at de er overvældet over, hvor godt eleverne har taget imod sproget. De springer hovedkuls ud i det, og det eneste problem, lærerne har oplevet, er, at de nærmest allerede mangler stof, fordi eleverne hele tiden vil lære mere. Børnene er så sultne på at lære, at de kan smide hvad som helst i hovedet på dem, og så gør de det bare", fortæller hun til folkeskolen.dk/tyskfransk.

Legende tilgang

Fransklærerne fra de otte skoler har været samlet til to workshops. Den første skulle have været afholdt i april, men blev corona-udskudt til juni, og den anden blev afholdt tidligere på måneden, hvor lærerne satte ord på, hvordan det går indtil videre.

Her bliver eleverne oftest undervist af en uddannet tysk- eller fransk-lærer

Annette Gregersen fortæller, at der ikke eksisterer noget materiale til fransk i 3. klasse. Lærerne har siden den første workshop arbejdet sammen om planlægning og udvikling af øvelser, og er op til lærerne at afprøve, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Og her er de internt blevet enige om, at eleverne ikke skal arbejde med hverken tekster eller skrift endnu.

"Vi har et princip om, at det udelukkende skal være en legende tilgang. Eleverne skal lytte og prøve at udtale, uden de ser det på tekst. Så de ser fx videoklip og laver øvelser med bevægelse og sange. Meget af det bygger ovenpå, hvad det har med sig fra engelsk. Vi synger blandt andet 'head, shoulder, knees and toes' på fransk, som de i forvejen kender fra engelsk".

Lærer med kroppen

Hun fortæller, at lærerne også bruger Disney-sange på fransk, spiller bingo for at lære tallene og helt generelt forsøger at bruge musik og bevægelse så meget som muligt.

"Eleverne skal lære med kroppen gennem deres ører, øjne, smags- og lugtesans. Der var en lærer, der meget rammende sagde 'nu bruger vi pludselig det tomme rum mellem katederet og bordene'. Det er lige præcis det, vi skal gøre, når vi underviser med afsæt i en legende tilgang. Det er meget med at sende i cirkler. Man giver og tager ordet. Det kan fx være, at man bruger en bold", fortæller hun.

Lærere: Eleverne vælger fransk, fordi de synes, det er flot 

Afslutter forløb med rollespil

Mange af lærerne vælger at afslutte et tre-fire ugers forløb - hvor der fx har været fokus på at lære farver, tal eller navneord inden for et bestemt område - med et rollespil med tilførende udklædning.

"Det kan fx være 'bytte-bytte-købmand'. Her bruger de så en fast chunk, hvor de indsætter nogle af de ord, de har lært. 'Bonjour, Bonjour', 'je voudrais xxx'. 'Ϛa fait xx Euro(s), 'Merci', 'Merci et au revoir'. Det kan man fx optage på mobilen".

Projektets afsluttes med, at fransklærerne præsenterer deres erfaringer på et afsluttende seminar den 26. august 2021 for et nationalt indbudt publikum af fransklærere med særligt fokus på en tidligere sprogstart.