Skovvangskolen har gode erfaringer med at niveaudele eleverne i 9. klasse. Fremover skal det også ske i 4. klasse, fortæller engelsklærer Bjarne Czeloth.
Skovvangskolen har gode erfaringer med at niveaudele eleverne i 9. klasse. Fremover skal det også ske i 4. klasse, fortæller engelsklærer Bjarne Czeloth.

Sprogstrategi skal sætte endnu mere skub på mundtligheden

Mere engelsk i engelsktimerne og mere fokus på løsninger til, hvordan man arbejder med den faglige niveauforskel. Sådan lyder to hovedmål i Skovvangskolens sprogstrategi i engelsk.

Publiceret

Skovvangskolens sprogstrategi

Både folkeskolen.dk/engelsk og folkeskolen.dk/tyskfransk har iden senere tid haft fokus på Skovvangskolens foreløbigesprogstrategi. 

Læs mere om skolens overordnede tanker om tilblivelsenaf sprogstrategien.

Læs om skolens visioner for engelsk.

Læs om skolens visioner for tysk.

Læs om skolens visioner fra fransk.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Skovvangskolen i Aarhus har sprogfagene længe været en prioritet - men nu bliver de det i endnu højere grad.

Med støttemidler fra det Nationale Center for Fremmedsprog har alle skolens sproglærere fået tid til at sætte sig sammen for at lave en konkret sprogstrategi, der skal løfte skolens sprogundervisning.

Faget, hvor hver fjerde får 12

Vi lægger ud med skolens største fremmedsprog, engelsk. Faget er på landsplan et af de fag, hvor de danske elever scorer allerhøjest.

År efter år ligger faget og kæmper med den mundtlige prøve i dansk om det højeste karaktersnit ved folkeskolens afgangseksamen. I år forlod hver anden elev folkeskolen med mindst et 10-tal - og hver fjerde fik tilmed 12.

"Det er vigtigt, at ingen af landene har engelsk som modersmål, ligesom det er også er afgørende, at de ikke har et andet fællessprog at falde tilbage på. Jeg har selv erfaret, at det sprogligt ikke er optimalt, hvis man tager til Tyskland for at øve sit tyske. Eleverne falder nemlig ofte tilbage til at bruge engelsk til at kommunikere, fordi de føler sig mere trygge ved engelsk. Hvis man laver et forløb med en græsk klasse, er der ikke andre muligheder end engelsk, og det er godt", fortæller han.

Powered by Labrador CMS