Fransk
1   6

Skole inviterer studenter fra Frankrig til at være med i undervisningen i et år

I tre af de seneste fire år har Skovvangskolen i Aarhus hvert år inviteret en ung person fra Frankrig til at være på skolen i et år. Det styrker både elevernes fransk og engelsk.

For fire år siden kom fransklærerne på Skovvangskolen i Aarhus på en ide: Hvorfor ikke invitere en franskmand til skolen, så eleverne får mulighed for at bruge deres sprog på en helt anden måde?

Skolens to fransklærere har siden hvert år søgt om at få én volontør fra Frankrig til skolen. De to har interviewet ansøgerne over Skype, og de har kun takket ja, hvis de har haft en god mavefornemmelse.

"Vi siger ikke ja til hvem som helst. Det kan kun fungere, hvis vi virkelig tror på det. Det er så heldigvis lykkedes en del gange", fortæller fransklærer Anita Hjorth Jensen.

Hvad er en volontør?

En volontør er en person, der arbejder frivilligt for en bestemt institution, virksomhed el.lign. - især af humanitære grunde eller for at få erfaring inden for en bestemt branche. Arbejdet skal bidrage til det danske samfund, og det kan fx være et arbejde med udsatte eller svage mennesker, men det kan også være arbejde med undervisning og aktiviteter for børn og unge. Volontørarbejdets omfang skal svare til et almindeligt fuldtidsarbejde.

Kilde: nyidanmark.dk

Hun har sammen med sin kollega i tre ud af fire år sagt ja til en ansøger.

Artiklen fortsætter under banneret

"Det ene år endte vedkommende dog med at melde afbud. Men her lykkedes det os i stedet at finde en syrisk person, der havde læst fransk på universitet. Det fungerede også rigtigt fint".

Har (næsten) et fuldt skema

De franske volontører arbejder frivilligt på skolen i et helt skoleår, og aftalen er, at de skal have noget, der minder om et helt skema.

Det betyder, at de udover at være med i alle skolens fransktimer også deltager i andre af skolens fag. I alle fagene er deres opgave at være lærerens ekstra hånd.

"Reglerne for en volontør er, at de skal arbejde fuldtid. Så de har også været med i fx engelsk og de kreative fag som blandt andet madkundskab. I fransk handler det selvfølgelig om at tale så meget fransk som overhovedet muligt, men i de andre fag, hvor hele klassen jo er med, handler det også om at kommunikere på engelsk. I begge tilfælde er det et autentisk sprogmøde, og det giver rigtigt meget for eleverne".

I år lykkedes det for første gang ikke skolen at finde en kandidat, de var tilfredse med. Derfor blev Anita Hjorth Jensen enig med sin franskkollega om at lade være med at invitere nogen til Aarhus i denne omgang.

"I år lykkedes det os ikke at finde en, hvor vi tænkte, at den var lige i skabet. Det er meget vigtigt, at det er et godt match, fordi det er en stor opgave for lærerne at have en med hele tiden. Der er rigtigt meget, der skal kommunikeres, og vi har også ansvar for, at de trives. Selv vores pauser bliver jo påvirket af det, fordi vi er sociale på en anden måde", siger hun og fortæller, at hun håber, at det igen fra næste skoleår vil lykkes at finde en god kandidat.

Skovvangskolens sprogstrategi

Både folkeskolen.dk/engelsk og folkeskolen.dk/tyskfransk har i den senere tid haft fokus på Skovvangskolens foreløbige sprogstrategi. 

Læs mere om skolens overordnede tanker om tilblivelsen af sprogstrategien.

Læs om skolens visioner for engelsk.

Læs om skolens visioner for tysk.

Læs om skolens visioner fra fransk.

Har fransk talenthold

Skolen har desuden i nogle år kørt med et fransk talenthold i 8. og 9. klasse.

Igennem ét år har eleverne frivilligt valgt at have én ekstra lektion fransk om ugen, og det gør de for at opnå et Diplôme d'études en langue française (DELF) - et diplom, der dokumenterer deres franskundskaber i henhold til det franske uddannelsessystem.

"Eleverne har desuden fagdage ca. hver 6. uge, hvor de har hel dag med DELF. Holdet består normalt af 8-12 elever, og undervisningen følger en DELF-bog. Eleverne kan vælge at slutte af med en prøve. Består de den, får de diplomet. Det vælger de fleste at gøre", fortæller hun.

Med i forskningsprojekt om fransk i 3. klasse

Som en del af skolens nye sprogstrategi rykker fransk og tysk ned til at starte allerede i 3. klasse. Det har nogle få kommuner allerede gjort med tysk-faget, men ingen har endnu forsøgt sig med fransk.

Skovvangskolen har derfor valgt at deltage i et projekt, der indsamler de første erfaringer. Det sker i forbindelse med et forskningsprojekt, som folkeskolen.dk/tyskfransk tidligere her omtalt.

Her har Københavns Professionshøjskole sammen med Sproglærerforeningen, Fransklærerforeningen, Det Franske Institut og professionshøjskolen Via fået midler fra Det nationale center for fremmedsprog til at arbejde med tidligere sprogstart i fransk. Og her deltager Skovvangskolen som én af otte skoler, der fra næste år starter med fransk fra 3. klasse.

"Vi glæder os rigtigt meget til at komme i gang. Vi har høje forventninger til, at eleverne får rigtigt meget ud af at starte med sproget så tidligt som overhovedet muligt", siger Anita Hjorth Jensen.

Lærerudveksling med det lokale gymnasium

Skolens sprogstrategi har også fokus på at løfte skolens sproglærere. Det indebærer blandt andet, at skolen starter et større samarbejde med sproglærerne på det lokale gymnasium.

Alle tysk- og fransklærere deltager i sprogdage på Risskov Gymnasium, og her skal der aftales lærersamarbejder med gymnasiets sproglærere.

"Her skal vi snakke om vores erfaringer fra undervisningen, og vi skal også lave en form for lærerudveksling. Det vil sige, at vi skal observere noget sprogundervisning på gymnasiet, og så kommer samme lærere på et andet tidspunkt og observerer vores undervisning", siger hun.

Eleverne fejrer Frankofonidag

Men det er ikke kun lærerne, der kommer på besøg på Risskov Gymnasiet. Gymnasiet inviterer nemlig også hvert år 8. og 9. klasseeleverne over for at fejre Frankofonidag.

"Eleverne på Risskov Gymnasium står her for at forberede workshops. Og de laver også noget underholdning og sanglege, og så slutter de dagen af med at servere crêpes. Det er altid en rigtigt god og sjov dag for eleverne. På den måde får eleverne også en ide om, at de arbejder med fransk på spændende og sjove måder på gymnasiet, og vi håber jo på, at vores elever fortsætter med fransk i gymnasiet".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
846 andre er allerede tilmeldt

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.592 andre er allerede tilmeldt