Forskning

Ny undersøgelse om læsning: Forældreopbakning virker

Hvis forældrene hjælper deres barn med at læse derhjemme, bliver barnet hurtigere en bedre læser. Det viser ny forskning.

Publiceret

 READ


Forskningsprojektet Read havde til formål at undersøge, hvorvidt enrelativ enkel indsats kan højne forældrenes engagement ogsamproduktion med skolen med fokus på udviklingen af barnetsfaglige kompetencer inden for læsning og matematik.

29 aarhusianske folkeskoler deltog med 2. og/eller 3. klasse;halvdelen af de i alt 133 klasser er ved lodtrækning udpeget tilindsatsgruppe og halvdelen til sammenligningsgruppe. I alt harcirka 1500 elever deltaget i projektet.

Eleverne fik udleveret bøger til selvlæsning, og forældrene blevvejledt i at hjælpe deres barn til at læse og forstå teksterne,blandt andet via en film, der viser, hvordan forældrene kan læsemed deres barn. Filmen er oversat til fem sprog. Selvlæsningsbøgerog skriftlig forældrevejledning findes på 10 sprog.

Børn og Unge i Aarhus står bag Read, som er gennemført afTrygFondens Børneforskningscenter ved Aarhus Universitet og ViaUniversity College.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Erfarne lærere ved det: Det gør en stor forskel, hvis forældrene bakker op om skolen. Nu er der også evidens for det.

Et nyt forskningsprojekt, kaldet Read, viser således, at de yngste elever lærer at læse hurtigere, hvis forældrene hjælper dem derhjemme. Efter to månederne var elevernes læsefærdigheder gået frem med, hvad der svarer til fire månedernes fremgang i læseevne.

1.500 elever i 2. og 3. klasse deltog i projektet, der netop sigtede efter at få børn og forældre til at læse mere sammen derhjemme. Aarhus Kommune står bag projektet, og det er gennemført af Aarhus Universitet og Via University College.

Eleverne fik ad to omgange udleveret bøger til selvlæsning, og forældrene fik vejledning i, hvordan de bedst kunne hjælpe og støtte deres barn i at læse og forstå teksten.

Vejledningen lagde vægt på, at forældrene ikke skulle bruge krudt på at rette barnet, i stedet skulle de hellere opmuntre og rose deres barn for indsatsen.

"Effekten af at involvere forældrene svarer til to voksne i klassen eller fire timers ekstra danskundervisning om ugen i fire måneder i 4. klasse", skriver Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.

Især børn, hvis forældre har et såkaldt "fixed mindset", viste gode resultater.  "Fixed mindset" betyder, at forældrene har en tendens til at opfatte deres børns evner til at læse som fastlåste og meget svære at ændre, selvom man øver sig.

Tosprogede børn fik også hjælp til læsning derhjemme

Tosprogede børn fik også hjælp til læsning derhjemme

Et andet bemærkelsesværdigt resultat er, at børn med anden etnisk baggrund end dansk profiterede lige så meget af projektet som børn med dansk baggrund.

"Det er i sig selv er en succes", siger professor Simon Calmar Andersen fra TrygFondens Børneforskningscenter på Aarhus Universitet, der sammen med professor Helena Skyt Nielsen står bag forskningsprojektet.

"Resultaterne er meget lovende, særligt når effekten vurderes i forhold til prisen for indsatsen. For børn med anden etnicitet har forældrenes indsats og engagement mere positiv effekt end både ekstra undervisningstimer eller to-lærerordning. Det samme gør sig gældende for elever, der har forældre med et 'fixed mindset'", udtaler Simon Calmar Andersen i en pressemeddelelse.

Politiske muligheder i projektet

Politiske muligheder i projektet

Rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune, Bünyamin Simsek, ser også muligheder i ideen.

"Read viser, at vi kan gøre en stor forskel ved i højere grad at involvere og samarbejde med alle forældre. Også de forældre, som vi ikke umiddelbart vurderer, har flest ressourcer," siger Bünyamin Simsek.

Minister for Børn, Undervisning og Ligestilling Ellen Trane Nørby har fulgt projektet, og også hun ser muligheder.

"Read er et vigtigt projekt. Der er et stort potentiale i at styrke samarbejdet mellem skole og hjem med forholdsvis simple greb, som at inddrage forældrene i børns læsning", udtaler hun.

"Det er især interessant, at de elever, hvor forældrene ser børnenes læseevner som fastlåste, virkelig rykker. Det understreger, at vi skal aktivere forældrene og styrke dialogen mellem skole og hjem. Når skole og hjem står skulder ved skulder for børns læring, gør det en forskel", tilføjer ministeren.

Powered by Labrador CMS