Billedkunst
0   2

Kursusleder: Billedkunstlærere er usikre på fagets eksamen

Om halvandet år skal de første elever op til obligatorisk afgangsprøve i billedkunst, men prøvevejledningen er ikke klar endnu. Det frustrerer lærerne, fortæller kursusleder Rachel Zachariasen, som efteruddanner lærere til undervisning i valgfaget.

"Det er især prøven - hvad er målet for enden af det her forløb - der optager mine kursister. Jeg tror, det hænger sammen med, at de er lidt usikre på hvad eleverne skal levere. De vil selvfølgelig klæde dem på, så godt de kan, hvilket er lidt svært, når prøvebekendtgørelsen ikke er klar".

"Ministeriet har jo nu meldt ud, hvordan de formoder at prøven kommer til at være, og der kommer formentlig kun mindre justeringer, når oplægget har været i høringsrunden. Men de er jo i gang allerede ude på skolerne".

"På mine kurser har vi kigget på læseplanen for faget - hvad er fagets indhold - og så har vi talt om progressionen fra det obligatoriske forløb til valgfaget. Hvad er det, de mere skal på valgfaget?"

Rachels Portræt/lær hinanden at kende-forløb

Valgfagselever kender ikke nødvendigvis hinanden godt, når de starter på holdet. Rachel Zachariassen forslår, at man som sit første forløb kan lade eleverne interviewe hinanden og så skabe portrætter ud fra interviewene. Lav gerne flere portrætter, hvor forskellige teknikker, metoder og materialer anvendes og kombineres.

"Det er en væsentlig del af valgfaget at kunne være tydelig omkring hvilket budskab, man vil sende, og denne opgave indeholder en masse kommunikation" siger Rachel Zachariasen. "også i forhold til analysedelen af faget, for eleverne skal jo analysere hvordan interviewet kommer til udtryk i værket".

Rachel Zachariassen er oprindelig uddannet lærer, men underviser nu på læreruddannelsen i Odense og i Jelling samt på efter-videreuddannelsen i fagene billedkunst og håndværk og design. Hun er også en af forfatterne bag bogen 'Billedkunst - et fag i skolen', som udkom tidligere på året. Folkeskolen.dk/billedkunst har talt med hende om, hvad hun oplever, billedkunstlærerne efterspørger, når de kommer på hendes kurser, som skal klæde dem på til valg- og prøvefaget billedkunst.

Rachel Zachariasen opfordrer sine kursister til at lave en prøveeksamen med sine elever - men først i 8.

Artiklen fortsætter under banneret

"Hvis man kan lave en slags generalprøve med sine elever, vil de føle sig mere trygge. Altså tilrettelægge et af sine forløb ligesom en eksamen. Men jeg ville ikke have fokus på prøven før 8. klasse. I 7. er det vigtigt at eleverne oplever glæden ved at skabe billeder og kommunikere om dem".

Tal sammen i teamet

Rachel Zachariassen opfordrer til at skolens fagteam (hvis den har sådan et) mødet på tværs af årgangene og taler sammen om fagets indhold. Så kan man bedre få en ide om, hvad man kan forvente de kan, når de starter på valgfaget i 7. klasse.

"Samarbejdet på tværs af årgange kan godt styrkes mange steder. Også for at sørge for at nå rundt om hele billedkunstfaget samt undgå at eleverne kommer igennem de samme ting flere gange i løbet af deres skoletid", siger hun.

Opstart af valgfag: brug dine egne interesser 

Med det in mente opfordrer Rachel Zachariassen billedkunstlærerne til at lade deres egne interesser præge indholdet af valgfaget, i hvert fald i begyndelsen. Hvis læreren brænder for det, der er igangsat, vil det ofte smitte af på eleverne.

"Det skal selvfølgelig leve op tilFælles mål, men det må også gerne være påvirket af hvad man selv brænder for lærer. Når man så lærer sit hold at kende, kan man også indarbejde det, de gerne vil i de forløb, man planlægger. Det kan jo være fint at lade dem være medbestemmende" mener hun.

"Der er helt sikkert en vis bevægelsesfrihed inden for rammerne af fælles mål og læseplan, som man ligeså godt kan udnytte".

Godt at faget er blevet en prøvefag

Rachel Zachariassen fortæller, at de fleste af hendes kursister er glade for, at billedkunst er blevet et prøvefag.

"Det er som om, at når der er en prøve i faget, så bliver det taget lidt mere alvorligt ude på skolerne. For eksempel bliver der lagt mere vægt på at lærerne faktisk har faget som undervisningsfag", siger hun.

"Det blev måske ikke vægtet så meget før. Kursisterne melder tilbage, at faget bliver set som mere vigtigt end før. Men der er nogle stykker, som ikke er så begejstrede for, at det skal afsluttes med en prøve. Det kan være, fordi de synes, der er prøver og test nok i skolen i forvejen, eller fordi de ikke mener at eleverne skal motiveres af karakteren - det skal mere være noget med lysten, der kommer indefra. Og så kan det være svært for nogen at se, hvordan man skal vurdere en kreativ proces".

Positive, men usikre lærere

Lærerne er generelt positive omkring valgfaget billedkunst, selv om der også nogle frustrationer over for eksempel den endnu manglende eksamensbekendtgørelse. Det gør at mange føler sig på lidt usikker grund, mener Rachel Zachariassen.

"De hungrer virkelig efter de her kurser. Aldrig har jeg haft så mange tilmeldte til kurser, som jeg har lige nu".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.341 andre er allerede tilmeldt